Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2013

Οι Πειραιώτες γυρίζουν στον Πειραιά, επιχειρηματίες και δήμος «συμμαχούν»

Πειραιάς. Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας το οποίο εκατομμύρια χρησιμοποιούν στις μετακινήσεις τους προς τα νησιά κάθε χρόνο. Ως πρόσφατα όμως βρισκόταν σε παρακμή. Καταστήματα έκλειναν, Πειραιώτες που είχαν μεγαλώσει στις τραγουδισμένες συνοικίες της πόλης μετακόμιζαν σε άλλες περιοχές. Τα τελευταία δύο-τρία χρόνια όμως φαίνεται ότι κάτι αλλάζει. Επιχειρηματίες και δήμος «συμμαχούν» ώστε, παρά τη δύσκολη συγκυρία, ο Πειραιάς να αποκτήσει πάλι τη χαμένη αίγλη του. Νέα εμπορικά καταστήματα, μπαρ και εστιατόρια άνοιξαν στο Μικρολίμανο, στη φημισμένη «πασαρέλα» στο Πασαλιμάνι.

Πόλος έλξης έχει γίνει ήδη το λαμπρό Δημοτικό Θέατρο που επαναλειτούργησε μόλις προ δεκαπενθημέρου. Παράλληλα και η πρόσβαση αναμένεται να γίνεται πιο εύκολα καθώς ήδη έχουν δρομολογηθεί όσα χρειάζονται για να φτάσει εκεί το μετρό. Ολοι φαίνεται λοιπόν ότι έχουν βάλει ένα στοίχημα: να πείσουν τους Πειραιώτες να «επιστρέψουν» και να δείξουν στους διερχόμενους, Ελληνες και ξένους, ότι μπορούν να επιλέγουν την πόλη για τη διαμονή, τις αγορές και τη διασκέδασή τους.

Ενδεικτικό είναι ότι λίγο προτού μιλήσει στο «Βήμα» ο δήμαρχος κ. Βασίλης Μιχαλολιάκος είχε συνάντηση με τον πρώην υπουργό κ. Χρήστο Φώλια και επιχειρηματίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να ανοίξουν το κατάστημα στο τέρμα της Γρ. Λαμπράκη στο Πασαλιμάνι, εκεί όπου στεγάζονταν τα Goody's: ένα σημείο συνάντησης πολλών νέων της περιοχής παλαιότερα.

Οι επιχειρηματίες του Πειραιά ευελπιστούν ότι θα αυξηθεί η εμπορική κίνηση με έργα όπως το Δημοτικό Θέατρο και το μετρό. Θεωρούν ωστόσο «ανάσα» στην αγορά της πόλης μόνο τις συνδυαστικές επενδύσεις, όπως το να μετατραπεί ο Πειραιάς σε λιμάνι εκκίνησης για τα πλοία της κρουαζιέρας (home port), να ανεγερθούν μεγάλα ξενοδοχεία για τη διαμονή τουριστών και παράλληλα να αντιμετωπιστεί το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα και κυρίως να βρεθούν θέσεις στάθμευσης που είναι «είδος προς εξαφάνιση».

Εργοτάξιο...
Επερχόμενες αλλαγές στην εικόνα της πόλης επεσήμανε μιλώντας στο «Βήμα» ο δήμαρχος Πειραιά. Ξεκίνησε από τη σοβαρή, όπως τη χαρακτήρισε, κινητικότητα με το άνοιγμα τεσσάρων-πέντε καταστημάτων, με την επαναλειτουργία του ιστορικού καφέ-μπόουλινγκ στον Προφήτη Ηλία. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα έργα ανάπλασης που έχουν δρομολογηθεί και καθιστούν τον Πειραιά περισσότερο ελκυστικό. Χαρακτηριστικό αυτών είναι η ανάπλαση της Ακτής Μιαούλη από τον Αγιο Διονύσιο ως τον Αγιο Νικόλαο και σε γύρω δρόμους, όπως στην Τρούμπα, στη 2ας Μεραρχίας, στην πλατεία Κανάρη και από την πλατεία Κανάρη ως την οδό Ελευθερίου Βενιζέλου. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 19,3 εκατ. ευρώ που, όπως είπε ο δήμαρχος, έχει δημοπρατηθεί και έχει βρεθεί ανάδοχος και πηγή χρηματοδότησης.

Αλλο σημείο αλλαγών είναι η δημιουργία πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου μήκους περίπου δύο χιλιομέτρων από τη Λεύκα ως τον Αγιο Διονύσιο ο οποίος έχει δημοπρατηθεί. Ο δήμαρχος κάνει λόγο για έργα συνολικού προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ με τα οποία θα αλλάξει η πόλη. Με τις επενδύσεις αυτές που, όπως τόνισε ο κ. Μιχαλολιάκος, θα χαρούν οι Πειραιώτες θα μείνουν οι επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων για να ανακαλύψουν τον Πειραιά και να προτιμήσουν τα καταστήματα, τα αξιοθέατα, τα μουσεία και τις παραλίες του.

Ακολουθώντας τις σύγχρονες επιταγές, δήμος και Εμπορικός Σύλλογος δημιούργησαν την εφαρμογή «Go! Peiraias» για «έξυπνα» κινητά, η οποία αναμένεται να ανακοινωθεί την προσεχή εβδομάδα. Μέσα από αυτή την εφαρμογή, αντίστοιχη με ανάλογες που έχουν δημιουργηθεί για άλλες περιοχές, όπως για την Αίγινα, ο χρήστης θα ενημερώνεται σχετικά με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, την αγορά και τι μπορεί να κάνει κάποιος στον ελεύθερο χρόνο του στον Πειραιά.

Ραντεβού στο Ρολόι
Και η πόλη επιστρέφει στις ρίζες της. Υστερα από χρόνια και πολλές προσπάθειες από δημάρχους και συλλόγους, οι Πειραιώτες φαίνεται ότι θα ξαναδίνουν ραντεβού στο Ρολόι. Εμβληματικό ήταν το κτίριο όπου στεγαζόταν και φαινόταν στο λιμάνι. Σημείο αναφοράς για σχεδόν έναν αιώνα - άνοιξε τις πόρτες του το 1873 -, γκρεμίστηκε το 1968.
«Θέλουμε η νέα γενιά να δίνει τα ραντεβού της στο Ρολόι και οι παλιοί να θυμηθούν τα παλιά» δήλωσε ο κ. Μιχαλολιάκος, ο οποίος έκανε γνωστό ότι ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή κτιρίου που θα θυμίζει το παλιό, στο ίδιο σημείο, έχοντας βρει σημαντικό μέρος των χρημάτων. Οπως ανέφερε, εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο να συνεδριάζει εκεί το Δημοτικό Συμβούλιο.

Αγώνας επιβίωσης
Η εικόνα των λουκέτων στα μαγαζιά δεν έχει εξαλειφθεί πάντως. Αντιστάθμισμα ωστόσο είναι το άνοιγμα υποκαταστημάτων μεγάλων εταιρειών τα οποία προσελκύουν Πειραιώτες αλλά και κατοίκους περιφερειακών δήμων. Η αγορά του Πειραιά πάντως αντλεί πελάτες και από τα νησιά του Αργοσαρωνικού και των Κυκλάδων. Μιλώντας στο «Βήμα» ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου και ιδιοκτήτης καταστήματος στο κέντρο του Πειραιά κ. Γιώργος Σωτηρίου επεσήμανε ότι πόλη και αγορά έχουν μείνει πίσω τα τελευταία χρόνια. Ως αιτίες αναφέρει κυρίως το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα και την έλλειψη έργων υποδομής και θέσεων στάθμευσης.

«Σήμερα από την πόλη έχει χαθεί το όραμα αλλά κυριότερα ο στρατηγικός σχεδιασμός» λέει ο κ. Σωτηρίου, ο οποίος θεωρεί ότι πλέον ζητούμενο είναι η δυναμική που θα αποκτήσει με το μετρό, το τραμ, τη λειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου και τους τουρίστες των κρουαζιεροπλοίων.

Ιδιοκτήτης καταστήματος σε απόσταση αναπνοής από το δημαρχείο της πόλης είναι ο κ. Ανδρέας Ανδριανόπουλος. Δεν είναι λίγοι όσοι επισημαίνουν ότι η ιστορία του είναι συνυφασμένη με αυτήν του Ολυμπιακού, καθώς συνδέεται με τα πέντε αδέλφια που φόρεσαν την ερυθρόλευκη φανέλα τα πρώτα χρόνια ίδρυσης της ομάδας. Απαντώντας στο πώς διατηρήθηκε όλα αυτά τα χρόνια (έτος ίδρυσης 1930) τόνισε ότι έχουν θυσιάσει πολλά από τα οικονομικά μεγέθη και στόχος είναι να μείνει «ζωντανή» η επιχείρηση.

Το 40% των εμπορικών καταστημάτων έχει βάλει λουκέτο, λέει ο κ. Ανδριανόπουλος, συμπληρώνοντας ότι είναι ελάχιστες οι οικογενειακές επιχειρήσεις που κατάφεραν να επιβιώσουν. Με τη διαρκή αύξηση των φόρων και τη μείωση των μισθών συρρικνώνεται συνεχώς η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, με αποτέλεσμα την πτώση τζίρου κατά 60% την τελευταία πενταετία. Οπως επισημαίνει, τα προηγούμενα χρόνια μετακόμισαν σε άλλες περιοχές, όπως στα βόρεια προάστια, όσοι Πειραιώτες απέκτησαν χρήματα και έτσι έχει μειωθεί η πελατεία.

«Θλίβομαι που έπειτα από 84 χρόνια η επιχείρηση μπορεί να μην υπάρχει και κανείς δεν δείχνει ενδιαφέρον για την ταυτότητα και την ιστορία της. Οι μικρομεσαίοι δεν έχουν μέλλον και έχει χαθεί η εμπορική ταυτότητα. Αλλά ποιος ενδιαφέρεται για εμάς;» καταλήγει.



ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
Τρούμπα όπως Ψυρρή
Μια περιοχή ονομαστή. Κακόφημη. «Σκηνικό» για την ταινία «Τα κόκκινα φανάρια» του 1963 αλλά και για το «Καλώς ήλθε το δολάριο» του 1967. Την περίοδο της χούντας έγινε εκκαθάριση και τα «κόκκινα φώτα» έσβησαν. Στο πέρασμα του χρόνου έμειναν ελάχιστα καμπαρέ.

Η Τρούμπα πήρε το όνομά της από την τρόμπα (αντλία) που ήταν τοποθετημένη από το 1860 σε πηγάδι στην περιοχή αυτή στην αρχή της οδού Αιγέως, σημερινής 2ας Μεραρχίας, από το οποίο έπαιρναν νερό τα πλοία. Μετά την Κατοχή άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια τα «κόκκινα φώτα» έξω από τα σπίτια και τη δεκαετία του 1960 η περιοχή γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση καθώς είχαν ανοίξει πολλά καμπαρέ και οίκοι ανοχής που τα επισκέπτονταν Ελληνες και αλλοδαποί καθώς ήταν σε κομβικό σημείο στο λιμάνι.

Τα τελευταία χρόνια στην περιοχή εγκαταστάθηκαν ναυτιλιακές κυρίως εταιρείες, ενώ η παρουσία του δικαστικού μεγάρου στη διασταύρωση των οδών Φίλωνος και Σκουζέ κράτησε με άλλον τρόπο το χρώμα της... παρανομίας στη γειτονιά - έστω και υπό δίωξη. Εδώ και δέκα χρόνια, ωστόσο, λόγω του κυκλοφοριακού, της έλλειψης θέσεων στάθμευσης αλλά και της σύγχρονης τεχνολογίας, οι ναυτιλιακές μετακόμισαν αφήνοντας και τα εξειδικευμένα τραπεζικά υποκαταστήματα εκμεταλλευόμενες το web banking. Κάποιοι λένε πως, αν τελικά μετακομίσουν και τα δικαστήρια, η περιοχή θα «πεθάνει».

Εκτός και αν, όπως λένε επιχειρηματίες της περιοχής, υλοποιηθεί το σκεπτικό του δημάρχου Πειραιά για τη δημιουργία μιας περιοχής-πόλου έλξης για Ελληνες και ξένους στα πρότυπα των περιοχών Γκάζι και Ψυρρή στο κέντρο της Αθήνας.
«Δεν έχει να ζηλέψει τίποτα η Τρούμπα από του Ψυρρή στην Αθήνα» λέει στο «Βήμα» ο κ. Β. Μιχαλολιάκος, επισημαίνοντας ότι ο δήμος είναι υποχρεωμένος να δημιουργήσει εκεί ελκυστικές συνθήκες για επενδύσεις. Προσκαλεί μάλιστα τους επιχειρηματίες να ανοίξουν καταστήματα με αναμνηστικά και άλλα τουριστικά, εστιατόρια, μπαρ κτλ.

Σήμερα μετά το βράδυ είναι «νεκρή περιοχή», επισημαίνει ο δήμαρχος, και στόχος είναι «να την αποδώσουμε στους κατοίκους και στους επισκέπτες και να απαλλάξουμε το Μικρολίμανο από τέτοια μαγαζιά καθώς είναι περιοχή κυρίως για ψαροταβέρνες».

Επιχειρηματίες πάντως σημειώνουν ότι ένα νέο «Ψυρρή» στον Πειραιά θα γνωρίσει άνθηση με την έλευση του μετρό αλλά κυρίως αν το λιμάνι γίνει home port για την κρουαζιέρα, καθώς η «είσοδος» για την Τρούμπα είναι η «έξοδος» από τις προβλήτες όπου δένουν σήμερα τα κρουαζιερόπλοια.



Στου Μπελαμή το ουζερί
«Στου Μπελαμή το ουζερί» τραγουδούσε κάποτε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης για το στέκι στο Πασαλιμάνι από το 1965 ως το 1980. Ενα νέο «Μπελ Αμί» λειτουργεί πλέον εκεί, στην «πασαρέλα», και «Το Βήμα» βρήκε και συνομίλησε με τον κ. Δημήτρη Παναγόπουλο, ο οποίος μαζί με τον συνεταίρο του κ. Μάκη Καραβά επένδυσε στο «ξύπνημα της μνήμης». «Οι Ελληνες μπορούν να "μαγειρέψουν" το μέλλον τους και εμείς επενδύσαμε "ελληνικά"» λέει ο επιχειρηματίας που σε περίοδο κρίσης αποφάσισε να ανοίξει ξανά το γνωστό στέκι αναπαλαιώνοντας το νεοκλασικό κτίριο του 1870, στο οποίο η διαρρύθμιση θυμίζει κάτι από το 1920.

«Η πόλη έχει ξεκινήσει να βρίσκει τα πατήματα της παλαιότερης αίγλης της» συμπληρώνει ο κ. Παναγόπουλος. «Μετά το άνοιγμα του μαγαζιού τον Σεπτέμβριο διαπιστώσαμε πόσο πολλή ανάγκη το είχαν οι Πειραιώτες και είναι συγκινητικό διότι είναι πολλοί αυτοί που με ευχαριστούν επειδή τους δόθηκε η ευκαιρία έπειτα από πολλά χρόνια να ξαναβγούν στον Πειραιά».

Οπως επισημαίνει, «ο Πειραιάς τα τελευταία 15 χρόνια έχασε την αίγλη του και υποβαθμίστηκε εμπορικά ενώ οι προηγούμενοι δήμαρχοι δεν βοήθησαν στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η πόλη ήταν βρώμικη και τα πάντα απαξιώνονταν».

Αποφάσισε να προχωρήσει στην επένδυση το καλοκαίρι, σε συνδυασμό με τις ενέργειες του δήμου να καθαρίσει την πλατεία μπροστά από το κατάστημα έτσι ώστε οι πελάτες να έχουν οπτική επαφή με το θαλάσσιο μέτωπο. «Ολοι με θεώρησαν τρελό όταν είπα ότι θα αγοράσω το ακίνητο. Τώρα, μετά την καλή πορεία που έχει το μαγαζί πιστεύω ότι και άλλοι πειραιώτες επιχειρηματίες σκέφτονται να τολμήσουν. Τους χρειαζόμαστε» σημείωσε ο κ. Παναγόπουλος.

Σε ένα από τα τραπέζια, μια τακτική θαμώνας, η πρόεδρος του συλλόγου «Πολύμορφη» κυρία Ξανθένια Μαντά μίλησε στο «Βήμα» για το πώς... μεγάλωσε στην «πασαρέλα»: «Παλιά, στην πλατεία Κανάρη χανόμουν μέσα στις φωνές. Εφηβη έδινα όλα μου τα ραντεβού στην αρχή της· τελειώνοντας το σχολείο βρισκόμασταν εκεί όλοι ξανά μαζί σαν σε κρυφό ραντεβού. Η "πασαρέλα" είχε πάντα βοή, μαγνήτιζε κόσμο, έδινε τη δική της χροιά στην πόλη. Και ξαφνικά όλα μαράζωσαν. Εκεί που άκουγες φωνές κυριαρχούσε η σιωπή. Σήμερα, στα δύσκολα, η πόλη ζωντανεύει ξανά και η "πασαρέλα" είναι εκείνη που δίνει παλμό στην καθημερινότητα».

Οι Πειραιώτες φαίνεται ότι «επιστρέφουν» στον Πειραιά, εκτιμά ο κ. Kώστας Χραμπάνης, υπεύθυνος του καινούργιου καφέ-μπαρ «Σάρλοτ» στο Μικρολίμανο. Περίπου το 65% των πελατών είναι από την περιοχή οι οποίοι αναζητούσαν νυχτερινή διασκέδαση στη Γλυφάδα, στο κέντρο ή στα βόρεια.

«Αυτό που κυρίως ήθελαν ο Πειραιώτης και ο επισκέπτης ήταν η αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών» λέει στο «Βήμα» ο κ. Μπάμπης Λαζαρίδης, ιδιοκτήτης του καφέ «14» στο κέντρο του Πειραιά, και επισημαίνει: «Δεν μπορείς να προσφέρεις καθαρό πιάτο σε βρώμικο τραπέζι».

tovima.gr / Διονύσης Βυθούλκας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com