Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου 2013

ΕΒΕΠ: 7 προτάσεις για τη διατήρηση της κρουαζιέρας στον Πειραιά



Προτάσεις για τη διατήρηση του αριθμού των αφίξεων και αναχωρήσεων καθώς και τη ποιοτική ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο λιμάνι και τη πόλη του Πειραιά καταθέτει το ΕΒΕΠ, εκφράζοντας παράλληλα την έντονη ανησυχία του για το μέλλον της κρουαζιέρας στη χώρα μας.

Αναλυτικά το ΕΒΕΠ αναφέρει τα εξής:

"Βασισμένοι πάντα στα πολλαπλασιαστικά οφέλη της ύπαρξης εσωτερικών και εξωτερικών συνεργιών και συνεργασιών, στα πρότυπα οργάνωσης επιχειρηματικών – «κλαδικών clusters», θέτουμε ως παράγοντα ζωτικής σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και τη δημιουργία «homeport» στον Πειραιά, την ανάπτυξη άμεσων συνεργιών εντός του τριγώνου «λιμάνι-πόλη-φορείς». Τα οφέλη από την ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στον Πειραιά θα επιμερίζονται και στα τρία μέρη, όμως, για να επιτευχθεί θετικό αποτέλεσμα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρξει κοινό όραμα, ενιαία στρατηγική και κυρίως συντονισμένη προσπάθεια, για τα επόμενα σοβαρά βήματα.

Οι συνέργιες με τους τοπικούς φορείς (δήμο, περιφέρεια, επιμελητήρια, ενώσεις) καθώς και με τις εταιρείες κρουαζιέρας θα έχουν στόχο να μετατρέψουν σε τουριστικό προορισμό όλη την ενδοχώρα. Έτσι λοιπόν, δεν νοείται να υπάρχει κρουαζιερόπλοιο δεμένο στο λιμάνι και να είναι κλειστά τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι της Αθήνας και του Πειραιά, ούτε φυσικά η αγορά στις λεγόμενες τουριστικές περιοχές. Λαμβάνοντας υπόψη τη μελέτη της ΕΣΕΕ για τα καταναλωτικά πρότυπα τουριστών στην εμπορική αγορά Αθήνας και Πειραιά, συμπεραίνουμε πως η πόλη του Πειραιά χρήζει περισσότερης προώθησης, καθώς σήμερα ελάχιστοι τουρίστες επιλέγουν να επισκεφθούν και να ξοδέψουν στην πόλη.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση πανευρωπαϊκά σε homeporting, πίσω από την Ισπανία και την Ιταλία, χωρίς μάλιστα να κατέχει το πλεονέκτημα της άντλησης τουριστών κρουαζιέρας με άλλα μέσα εκτός του αεροδρομίου, σε αντίθεση με τις δύο πρώτες χώρες. Γι’ αυτό το λόγο, θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα και αναβάθμιση των υπηρεσιών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», στις ανάγκες των homeport τουριστών. Για να γίνει κάτι τέτοιο, χρειάζεται να υπάρξει σοβαρή συνεργασία μεταξύ του ΟΛΠ, του αεροδρομίου και της πολιτείας. Τέτοιες ενέργειες θα μπορούσαν να είναι το αεροπορικό «check in» των επισκεπτών κρουαζιέρας από το λιμάνι, η αυτόματη μεταφορά των αποσκευών τους από το αεροδρόμιο απευθείας στο πλοίο και αντίστροφα και η παραχώρηση ειδικού χώρου άφιξης της κρουαζιέρας στο αεροδρόμιο.
Για να επιτευχθούν οι παραπάνω συνέργιες, όχι μόνο για ένα λιμάνι, αλλά πανελλαδικά, αφού ουσιαστικά το προϊόν προορισμού για την κρουαζιέρα είναι κοινό, είναι καθοριστικής σημασίας η δημιουργία ενός φορέα διαλιμενικής διαχείρισης της κρουαζιέρας από ΥΝΑ που θα εκπονήσει μία εθνική στρατηγική για το ρόλο του κάθε λιμένα της χώρας. Για να αναπτυχθεί υγιώς η κρουαζιέρα στη χώρα, χρειάζεται κεντρική στρατηγική, συνεργασία και όχι ανταγωνισμός μεταξύ των ελληνικών λιμένων, οικειοποίηση και εφαρμογή των πετυχημένων πρακτικών μεταξύ τους, αλλά και κεντρικός σχεδιασμός του ρόλου και της εξειδίκευσης του κάθε λιμένα.
Ο Πειραιάς και το λιμάνι του έχουν συμπεριληφθεί σε μία από τις 5 Ευρωπαϊκές οδούς και ως εκ τούτου την επόμενη 6ετία θα μπορέσουν να απορροφήσουν εξαιρετικά υψηλά ποσά επιδοτήσεων για έργα υποδομών μεταφορικού σκοπού. Ήδη ο ΟΛΠ κατάφερε να επιδοτηθεί σε ποσοστό 95% για το έργο της επέκτασης του λιμανιού κρουαζιέρας. Σαφώς και υπάρχουν περιθώρια για περισσότερα έργα υποδομών στο ήδη υψηλού επιπέδου λιμάνι κρουαζιέρας του Πειραιά, κάτι που θα πρέπει να επιδιώξει η διοίκηση του ΟΛΠ. Πρόσβαση στη συγκεκριμένη δεξαμενή χρηματοδότησης δεν έχει μόνο το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η πόλη του, κυρίως για έργα σε μεταφορικές υποδομές. Τέτοιο έργο είναι το μετρό, ενώ η υλοποίηση των μονοδρομήσεων και η αξιοποίηση των τριών εξόδων του λιμανιού, μπορούν να αντιμετωπίσουν το κυκλοφοριακό ζήτημα γύρω από το λιμάνι.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τις επιχειρήσεις κρουαζιέρας, θεωρείται ο νούμερο δύο προορισμός κρουαζιέρας παγκοσμίως, μετά την Καραϊβική. Παρόλα αυτά λόγω ανεπαρκών μεθόδων marketing δεν έχουμε καταφέρει να εκμεταλλευτούμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας όπως φυσικό κάλος, πολιτισμός, κοντινές αποστάσεις, ποικιλομορφία, καιρικές συνθήκες. Το αρμόδιο για την κρουαζιέρα ΥΝΑ, σε συνεργασία με τους οργανισμούς λιμένων και μελλοντικά με τον φορέα διαλιμενικής διαχείρισης κρουαζιέρας, θα πρέπει να αναπτύξουν τη στρατηγική marketing, που θα προωθεί τον προορισμό «Ελλάδα» ως προϊόν κρουαζιέρας, στα διεθνή κέντρα αποφάσεων και στις εκθέσεις. Θα πρέπει να επενδύσουμε σε σύγχρονα εργαλεία παρουσίασης της ιστορίας της χώρας μας με επαγγελματικά βίντεο και με cartoon της ελληνικής μυθολογίας για τα παιδιά.
Θα πρέπει επίσης να στραφούμε στις αναδυόμενες αγορές τουριστών που κατά παράδοση έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταναλώσουν. Είναι πολύ σημαντικό να δώσουμε προσοχή στη δημιουργία νέων επικαιροποιημένων διαδραστικών τουριστικών χαρτών για όλη την Ελλάδα και κυρίως στις γλώσσες των εθνικοτήτων - στόχων όπως η Κίνα και η Ρωσία. Κάθε προσπάθεια θα πρέπει να στοχεύσει στο να απορροφήσει η Αθήνα και ο Πειραιάς, όσο δυνατόν περισσότερα οφέλη από τους τουρίστες κρουαζιέρας που κατ’ αρχήν μεταφράζεται στο να δελεάσει τον τουρίστα να βγει από το κρουαζιερόπλοιο και σε δεύτερη φάση, να αυξήσει το ποσό που θα ξοδέψει εκτός πλοίου.
Μέχρι σήμερα, ο ΟΛΠ έχει καταφέρει να αναβαθμίσει σε εξαιρετικό επίπεδο τη λειτουργικότητα, την ασφάλεια και τη φιλικότητα στο χρήστη του λιμανιού, άρα ο επόμενος στόχος που είναι η προώθηση του ποιοτικού προϊόντος «Πειραιάς» στους τουρίστες κρουαζιέρας, μπορεί να γίνει ευκολότερος. Πρέπει λοιπόν να εκμεταλλευτούμε αξιόλογες, οικονομικές και αποδοτικές πρακτικές, παράλληλα με την αναγκαία αισθητική, χρηστική αλλά και υγειονομική αναβάθμιση της «βιτρίνας» της πόλης, που ήδη προωθείται από τον Δήμο περιμετρικά του λιμανιού. Θεωρούμε πως το λιμάνι επιβάλλεται να προτρέπει τον επιβάτη να επισκεφτεί τη πόλη, παρέχοντάς του βοηθητικές-προωθητικές υπηρεσίες και πληροφόρηση για τον Πειραιά και την ιστορία του.
Συνοψίζοντας τις ενέργειες που θα μπορούσαν να αποφέρουν σημαντικά οφέλη, χωρίς ιδιαίτερο κόστος, αναφέρουμε τις παρακάτω επτά:
1. Οργάνωση λιμενικού «cluster» που θα συγκεντρώσει όλες τις υπηρεσίες που μπορεί να χρειαστεί το κρουαζιερόπλοιο με παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε χαμηλή προσφερόμενη τιμή και με κοινό marketing.

2. Δημιουργία και προώθηση ειδικής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα που στοχεύει στην τουριστική παρουσίαση του Πειραιά (καταστήματα, μουσεία, ιστορία κ.ά.)

3. Φυσική παρουσία στο χώρο άφιξης κατά την αποβίβαση των επιβατών, ανθρώπων  που θα προτείνουν, θα ενημερώνουν και θα προωθούν τους επιβάτες στην πόλη.

4. Κατασκευή διαδραστικών τουριστικών πινακίδων «beacons» στο λιμάνι και την πόλη του Πειραιά, που θα συνδέονται με την εφαρμογή GPS.

5. Δημιουργία διαγράμμισης τουριστικής κυκλικής διαδρομής για πεζούς και ποδηλάτες από το λιμάνι προς το κέντρο της πόλης και αντίστροφα.

6. Οργάνωση «happenings» στο χώρο του λιμανιού με μπάντες, παραδοσιακούς χορούς, με διαφήμιση παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων και γαστρονομίας.

7. Παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με γνωστές διεθνώς, αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες στα αγγλικά, για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων.
Ευθύνη όλων των φορέων θα πρέπει να είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των παραπάνω ενεργειών να έχει ολοκληρωθεί πολύ πριν την οργάνωση των εκδηλώσεων για την «Ευρωπαϊκή Ημέρα  Ναυτιλίας» που θα φιλοξενηθεί στην πόλη του Πειραιά το Μάιο του 2015. Το ΕΒΕΠ θα βοηθήσει με κάθε μέσο που διαθέτει στην ανάπτυξη της «homeport» κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, που μπορεί να επιφέρει έως και πενταπλάσια οικονομικά οφέλη σε σχέση με την «transit» κρουαζιέρα, όχι μόνο για την οικονομία της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, αλλά και για την Εθνική μας οικονομία".
Στην επιστολή του, ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ, κ. Βασίλης Κορκίδης, αναφέρει τα ακόλουθα:
«Η φετινή αύξηση του αριθμού προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων και επιβατών στα ελληνικά λιμάνια, δεν πρέπει να μας ξεγελάσει, αφού οφείλεται στην αλλαγή δρομολογίων, λόγω των αναταραχών στην Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή. Το πολεμικό κλίμα στην Ανατολική Μεσόγειο είναι δεδομένο ότι θα έχει επιπτώσεις και για την Ελλάδα το 2014 με μείωση των διερχόμενων επιβατών κατά περίπου 25%.
Οι παγκόσμιοι παίκτες της κρουαζιέρας αποφάσισαν ήδη να μειώσουν τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων στη Μεσόγειο κατά 20% και να στραφούν στις αναδυόμενες αγορές της Βόρειας Ευρώπης και της Άπω Ανατολής, στέλνοντας κατά τη διάρκεια του χειμώνα, 24 κρουαζιερόπλοια στην Ασία, με στόχο να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των Αυστραλών, Ρώσων και Κινέζων τουριστών.
Η παγκόσμια κρουαζιέρα των 21 εκατ. επιβατών έχει την πολυτέλεια να αλλάζει ρότα όποτε χρειάζεται και να ταξιδεύει ταχύτατα σε μαζικού κέρδους τουριστικές αγορές. Για να διατηρήσουμε λοιπόν τα κρουαζιερόπλοια στα ελληνικά λιμάνια και νησιά, αλλά και για να διεκδικήσουμε μέρος της κρουαζιέρας της Βενετίας, επιβάλλεται να γίνουμε οικονομικά πιο ανταγωνιστικοί και ποιοτικά καλύτεροι.
Τέλος, τονίζω ότι είναι επιεικώς απαράδεκτη η συνεχιζόμενη παράληψη εκπροσώπησης του ΕΒΕΠ και κατά συνέπεια του επιχειρηματικού κόσμου του Πειραιά, του πρώτου τη χώρα προορισμού κρουαζιέρας, στο ΔΣ του ΟΛΠ, χωρίς μάλιστα καμία απολύτως αποζημίωση, αλλά με δικαίωμα άποψης και ψήφου.»


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com