Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2013

Τί τρέχει πάλι με τον Πειραιά;

Του Ηλία. Γ. Μπέλλου

Προς αναβολή οδεύει η πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ δηλαδή το πρώτο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας που είναι προγραμματισμένο για τις 27 Σεπτεμβρίου καθώς εκκρεμεί ακόμα το "πράσινο φως" από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τον φιλικό διακανονισμό της εισηγμένης με την θυγατρική της Cosco Pacific, Piraeus Container Terminal.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης μετά από σχετική εντολή του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά έχει αναλάβει την εποπτεία της αξιοποίησης του λιμανιού και έχει καταρτίσει το χρονοδιάγραμμα για την αποκρατικοποίηση, ενώ θέτει όπως αναφέρει τέσσερις όρους:

Την έγκριση της όλης διαδικασίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την σύνδεση της αξιολόγησης των υποψηφίων για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ όχι μόνον με το προσφερόμενο τίμημα αλλά και με τις επενδύσεις που θα δεσμευτούν να πραγματοποιήσουν οι νέοι ιδιοκτήτες ώστε να μοχλευθεί η ανάπτυξη, την λήψη συμβατικής πρόβλεψης για διασύνδεση των λιμανιών με τα εμπορικά κέντρα των πόλεων ώστε να τονωθούν οι τοπικές οικονομίες από δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και τη διατήρηση της εποπτείας των τιμολογίων από το κράτος ώστε «να αποφευχθούν φαινόμενα όπως του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος όπου οι μεγάλες αυξήσεις των τιμολογίων απομακρύνουν χρήστες του και ανεβάζουν το κόστος για τους καταναλωτές».

Και ενώ ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης είναι η πώληση καταστατικής πλειοψηφίας στις δυο εισηγμένες (σε ΟΛΠ και ΟΛΘ), διατυπώνονται από κύκλους σε επαφή με τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο επιφυλάξεις για το κατά πόσο μπορεί να προχωρήσει άμεσα το εγχείρημα.

Υπενθυμίζεται πως από τις αρχές Σεπτεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού απέστειλε στην Αθήνα επιστολή 23 σημείων με την οποία ζητά διευκρινίσεις για τη δρομολογούμενη νέα σύμβαση με την Cosco καθώς η κινεζική εταιρεία και η ελληνική πλευρά έχουν απλώς υπογράψει πρακτικό συναντίληψης και όχι νέα συμφωνία. Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι διέξοδο σε πιθανή ευρωπαϊκή ένσταση θα μπορούσε να αποτελέσει η υπογραφή της σύμβασης για την νέα επένδυση μετά την πώληση και μόνο εφόσον το Πεκίνο κατέβει και επικρατήσει στον διαγωνισμό. Πέραν των ευρωπαϊκών γραφειοκρατικών αλλά και ουσιαστικών εμποδίων στις αιτίες της καθυστέρησης πρέπει να προστεθεί και η απουσία προέδρου στο ΤΑΙΠΕΔ.

Εφόσον πάντως όλα προχωρήσουν όπως επιθυμεί η ελληνική πλευρά, κάτι που όπως υπογραμμίζεται δεν μπορεί να προεξοφληθεί, τότε εντός Οκτωβρίου ίσως γίνει η πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ και περί τον ένα μήνα αργότερα η προεπιλογή των συμμετεχόντων στη δεύτερη και τελική φάση του διαγωνισμού και η δημοσίευση των τευχών της β’ φάσης και η διανομή τους στους προεπιλεγέντες. Έπεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών προς τα τέλη του έτους και η ανακήρυξη του προσωρινού αποτελέσματος και η κατακύρωση του διαγωνισμού θα μπορούσαν να ακολουθήσουν μετά από ένα μήνα και η υπογραφή των σχετικών συμβάσεων μετά από άλλον ένα.

Σημειώνεται πως το μοντέλο που προκρίνεται για τον διαγωνισμό είναι αυτό του master concession και αφορά την συγκέντρωση όλων των λειτουργιών του λιμανιού σε ένα παραχωρησιούχο που δεν είναι άλλος από την ΟΛΠ και την εκχώρηση του δικαιώματος μακροπρόθεσμης λειτουργίας του, για 30 ή 40 έτη. Η ΟΛΠ καθίσταται έτσι port operator και η ιδιοκτησία των υποδομών παραμένει στο δημόσιο (landlord). Την εποπτεία του λιμενικού συστήματος της χώρας συνολικά και του ΟΛΠ ειδικότερα αναλαμβάνει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων η ίδρυση και οι αρμοδιότητες της οποίας ψηφίστηκαν με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου ναυτιλίας τον Απρίλιο αλλά εκκρεμεί ακόμα η στελέχωση της και η πραγματική ενεργοποίηση της κάτι που δεν αναμένεται να γίνει πριν ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.

Όσον αφορά το τίμημα, οι σχετικές πληροφορίες θέλουν την Cosco Pacific να έχει υποδείξει στο Μαξίμου την πρόθεσή της να καταβάλει περί τα 350 εκατομμύρια ευρώ για την καταστατική πλειοψηφία ήτοι το 67% από το 74% που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει έσοδο περί τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Πρέπει να υπογραμμισθεί πως τα δυο λιμάνια, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης κρίνονται ως οι δυο πιο ώριμες δημοσιονομικά αποκρατικοποιήσεις, που είναι δηλαδή ικανές να φέρουν άμεσα σημαντικά έσοδα στο δημόσιο.

Εάν ανατρέξει κανείς πίσω στο 2011 θα διαπιστώσει πως ήδη από τα τέλη εκείνου του έτους υπάρχει μνημονιακή υποχρέωση για πώληση μετοχών τουλάχιστον 25% του μετοχικού κεφαλαίου. Δυο χρόνια μετά οι πιθανότητες περεταίρω καθυστερήσεων ή και εμπλοκής δεν φαίνεται να έχουν εκλείψει.



Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com