Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου 2013

Η Κομισιόν επισπεύδει …τις λύσεις για τον ΟΛΠ

του Σάββα Ν. Αθανασίου.

Η παρέμβαση της Κομισιόν σχετικά με την συμφωνία επέκτασης των επενδύσεων της Cosco πιθανόν να καθυστερήσει την διαδικασία ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, αλλά και τη μορφή που αυτή θα πάρει. Από την απόφαση της Κομισιόν θα εξαρτηθεί αν θα γίνουν παραχωρήσεις τμημάτων του λιμένα ή θα δοθούν «πακέτο» οι μετοχές. Η κυβέρνηση εξετάζει το σενάριο, που στην περίπτωση οι Βρυξέλλες «μπλοκάρουν» την συμφωνία για τον φιλικό διακανονισμό μεταξύ του ΟΛΠ και της Cosco, να επισπεύσει τον διαγωνισμό για την πλήρη πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, στον οποίο προβάδισμα έχει η Cosco. Αλλά και σε αυτό το ενδεχόμενο, ενδέχεται η Κομισιόν να προβάλει βέτο για την κινεζική εταιρεία. Όλα, λοιπόν τα σενάρια για το μέλλον του ΟΛΠ θα κριθούν στις επόμενες εβδομάδες και θα εξαρτηθεί κατά πόσο πειστικά είναι τα επιχειρήματα που θα διατυπώσει η ελληνική πλευρά.
Πάντως, μέσα στην επόμενη εβδομάδα, αναμένεται να αποστείλει ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης τις απαντήσεις του στα 23 ερωτήματα που έθεσε η Κομισιόν για τα ζητήματα του «φιλικού διακανονισμού». Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, η συμφωνία περιλαμβάνει επενδύσεις 230 εκατ. ευρώ από την κινεζική εταιρεία, ώστε η Cosco να κατασκευάσει και το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ, να κατασκευάσει για λογαριασμό του ΟΛΠ, το νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυα του, να αναβαθμίσει τον Προβλήτα ΙΙ με 12 E-RTG’s, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του, να αναβαθμίσει τον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ με εξοπλισμό κατ’ ελάχιστον 7 Γ/Γ SuperSuperPostPanamaxκαι 16 RMG’s, ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία, να συνεχίσει να καταβάλει στον ΟΛΠ τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση Παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα, να μην καταργηθεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά να προσαρμοσθεί η καταβολή βάσει οικονομικών δεικτών (ΑΕΠ) λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτίων της αρχικής Σύμβασης, να προσκομίσει ή επεκτείνει τις εγγυητικές επιστολές για την κάλυψη της κατασκευής του έργου του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ και να αυξηθεί η δυναμικότητα του ΣΕΜΠΟ/ΣΕΠ ετησίως από 3.700.000 TEU’sσε 6.200.000 TEU’s. Επίσης, αναφέρεται ότι ο νέος δυτικός Προβλήτας ΙΙΙ θα είναι λειτουργικά έτοιμος το 2020. Εξάλλου, συμφωνήθηκε όπως η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης να παραμένει αμετάβλητη για όλα τα έργα μέχρι το 2044.
Τα προβλήματα
Ωστόσο, η Κομισιόν, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες κινείται με βάση τα δημοσιεύματα που γίνονται στην Ελλάδα και στην Κίνα, ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση να δώσει διευκρινίσεις σε 23 ερωτήματα που υπέβαλαν οι υπηρεσίες της διεύθυνσης ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το θέμα αυτό συζήτησε στην πρόσφατη συνάντησή του με τους αξιωματούχους της Κομισιόν ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, ο οποίος στη συνέχεια ανέθεσε στον υπουργό Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτη να διεκπεραιώσει το όλο θέμα και να εξασφαλίσει όσο πιο σύντομα γίνεται ρεαλιστική λύση, που δεν θα εμποδίζει την παρουσία της κινεζικής εταιρείας στον Πειραιά και στην Ελλάδα.
Αναγνωρίζοντας τα προβλήματα που υπάρχουν με την Κομισιόν, ο υπουργός Μ. Βαρβιτσιώτης, τόνισε προχθές στους δημοσιογράφους ότι προσέρχεται στον διάλογο «ούτε με υπεραισιοδοξία, ούτε με πεσιμισμό», παραδεχόμενος την κρισιμότητα της κατάστασης. Όμως, εξέφρασε την άποψη ότι τελικά η Κομισιόν θα εγκρίνει τον «φιλικό διακανονισμό», αλλιώς είπε, είναι μονόδρομος, η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ. Με το δεύτερο σενάριο, φαίνεται ότι συμφωνεί και ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, δεδομένου ότι με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρει να βάλει στα ταμεία του κρατικού προϋπολογισμού ένα σημαντικό χρηματικό ποσό.
Ο Μ. Βαρβιτσιώτης, ζήτησε, προκειμένου να διαμορφώσει το κείμενο των απαντήσεων του στοιχεία τόσο από τον ΟΛΠ, όσο και από την κινεζική εταιρεία. Μάλιστα, σχολίασε ότι «οι δύο εταιρείες θα πρέπει να συμφωνήσουν σε κοινά οικονομικά δεδομένα για να στηρίξουν το όφελος αλλά και τα νομικά επιχειρήματα που καταδεικνύουν γιατί πρέπει να γίνει αυτή η συμφωνία και πως θα γίνει».
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν διερευνά ακόμα και τις καταγγελίες των ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ κυρίας Μαριλένας Κοπά και του Δημήτρη Παπαδημούλη, που είχαν διατυπωθεί το 2009 με την αρχική συμφωνία της σύμβασης. Εξάλλου, και η ΟΜΥΛΕ, είχε καταθέσει φάκελο στην Κομισιόν με το οποίο υποστήριζε ότι οι εκ των υστέρων ρυθμίσεις των άρθρων 2 και 3 συνιστούν, σύμφωνα με τα ισχύοντα στο Κοινοτικό Δίκαιο, κλασσική μορφή απαγορευμένης αποθετικής κρατικής ενίσχυσης.
Τέλος, να αναφερθεί ότι στο παιγνίδι έχουν μπει και παγκόσμιοι παίκτες διαχείρισης λιμένων, καθώς και μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων που θίγονται από την ενδυνάμωση της κινεζικής εταιρείας στον Πειραιά και την παράλληλη αποδυνάμωση των δικών τους επενδύσεων στη Βόρεια Ευρώπη.


- See more at: http://www.matrix24.gr/2013/09/%CE%B7-%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B9%CF%8C%CE%BD-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%80%CE%B5%CF%8D%CE%B4%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CE%BB%CF%8D%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1/#sthash.PjUdGqms.dpuf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com