Δευτέρα, 2 Σεπτεμβρίου 2013

Έτσι θα γίνει ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ





 Το πράσινο φως έδωσε η κατά αρχήν συμφωνία για την νέα κινεζική επένδυση στον Πειραιά που επετεύχθη την Παρασκευή και υπόκειται, βέβαια, στην έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Το χρονοδιάγραμμα για τον διαγωνισμό στον οποίο η συμμετοχή της Cosco θεωρείται, τουλάχιστον με τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία και τις δηλώσεις αξιωματούχων της, δεδομένη, θα προβλέπει προθεσμίες εκδήλωσης ενδιαφέροντος και δεσμευτικών προσφορών με στόχο να καταστεί δυνατή το ταχύτερο η ενίσχυση των δημοσίων οικονομικών.

Θα πρόκειται κατά πάσα βεβαιότητα για διαγωνισμό «master concession». Το μοντέλο master concession αφορά ουσιαστικά την συγκέντρωση όλων των λειτουργιών του λιμανιού σε ένα παραχωρησιούχο που δεν είναι άλλος από την ΟΛΠ και η εκχώρηση του δικαιώματος μακροπρόθεσμης λειτουργίας τους, για 40 ίσως έτη. Η ΟΛΠ καθίσταται port operator και η ιδιοκτησία των υποδομών παραμένει στο δημόσιο (landlord).

Την εποπτεία του λιμενικού συστήματος της χώρας συνολικά και του ΟΛΠ ειδικότερα αναλαμβάνει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων η ίδρυση και οι αρμοδιότητες της οποίας ψηφίστηκαν με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου ναυτιλίας τον Απρίλιο.

Στα κριτήρια αξιολόγησης των δεσμευτικών προσφορών όμως θα περιλαμβάνονται και παράμετροι όπως οι πρόσθετες επενδύσεις που θα δεσμευτεί ο αγοραστής να κάνει, αλλά και οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργήσει.

 Και στο μέτωπο αυτό αποκαλυπτική φαίνεται να είναι η επίσκεψη που είχε ο πρωθυπουργός νωρίτερα φέτος στο Πεκίνο κατά την οποία Κινέζοι αξιωματούχοι εμφανίστηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, διατεθειμένοι να επενδύσουν στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του ΟΛΠ.

Συγκεκριμένα οι σχετικές πληροφορίες αναφέρουν πως έχει μπει στο τραπέζι και δέσμευση της Cosco για συμβάσεις ναυπηγοεπισκευής τουλάχιστον έξι ποντοπόρων πλοίων της ετησίως στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του ΟΛΠ, εξέλιξη που εφόσον υλοποιηθεί αναμένεται να «αναστήσει» και την χειμαζόμενη αυτή βαριά βιομηχανία της χώρας. «Είναι αυτονόητο πως οι Κινέζοι επιθυμούν να επισκευάζουν και να συντηρούν τα πλοία τους στον βασικότερο τερματικό τους σταθμό στην Μεσόγειο» εξηγεί στέλεχος της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας που είναι σε θέση να γνωρίζει πολύ καλά τις τρέχουσες εξελίξεις και σχεδιασμούς.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΛΠ διαθέτει ευρωπαϊκή «προίκα» 100 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του νέου προβλήτα κρουαζιερόπλοιων στο ανατολικό τμήμα του λιμανιού αλλά και το car terminal, η κίνηση στο οποίο αυξάνεται με αλματώδεις ρυθμούς και αναμένεται δε να τονωθεί περαιτέρω ειδικά τώρα που η διολίσθηση του γεν εκτοξεύει τις ιαπωνικές εξαγωγές οχημάτων προς την Ευρώπη.

Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ δρομολογείται την ίδια ώρα που είναι σε εξέλιξη αυτή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία έχει επίσης εκφράσει έντονο ενδιαφέρον η Cosco αλλά και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι και άλλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι. Η πρόσφατη διασύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με το εθνικό και κατ’ επέκταση με τα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα έχει «εκτοξεύσει» την γεωπολιτική σημασία του διεθνώς, καθιστώντας τον νότια πύλη της ευρωπαϊκής αγοράς και την πλησιέστερη στο Σουέζ από όπου εισέρχονται τα ασιατικά προϊόντα στην Μεσόγειο.

Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει σήμερα το 75% περίπου του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και από το υπόλοιπο 25% που βρίσκεται στην ελεύθερη διασπορά το 10% είναι συγκεντρωμένο στο βρετανικό private equity fund, Lansdowne Partners συμφερόντων του Sir Paul Ruddock.

Κύκλοι της αγοράς τονίζουν πως η κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης είναι αυτή την στιγμή της τάξης των 416 εκατομμυρίων ευρώ, σημαντικά χαμηλότερη από τα 550 εκατομμύρια ευρώ στα οποία βρισκόταν στα υψηλά του Μαΐου, οπότε και πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Κίνα, και πολύ χαμηλότερα από όσο δικαιολογούν, ίσως, οι προβλέψεις για ανάδειξή του στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι.


Capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com