Σάββατο, 14 Σεπτεμβρίου 2013

Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ «απειλεί» την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας


Του Νικου Χ. Ρουσανογλου
Η υπουργική απόφαση για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου επέκτασης του νότιου λιμανιού κρουαζιέρας του ΟΛΠ εντός της εβδομάδας σηματοδότησε ένα ακόμα βήμα στην υλοποίηση της επένδυσης των 120 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το μεγαλύτερο λιμενικό έργο που έχει ποτέ εγκριθεί για υποδομές κρουαζιέρας και το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο στο επιβατικό λιμάνι του Πειραιά εξακολουθεί να βρίσκεται στον αέρα, δεδομένου ότι η έγκριση της κοινοτικής χρηματοδότησης σε ποσοστό 95% τελεί υπό την αίρεση ότι ο ΟΛΠ θα παραμείνει στα χέρια του Δημοσίου.
Στο σημείο αυτό ξεκινούν τα προβλήματα, δεδομένου ότι, βάσει του χρονοδιαγράμματος που διέρρευσε από το υπουργείο Ναυτιλίας, στις 27 Σεπτεμβρίου αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Αν και προς το παρόν δεν γίνεται επίσημη αναφορά στο μοντέλο ιδιωτικοποίησης που θα επιλεγεί, θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι αυτό θα αφορά την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΠ, το οποίο θα διαμορφώνεται σε 67%. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να δημιουργήσει εμπλοκή στην επένδυση για την κρουαζιέρα, δεδομένου ότι θεωρείται απίθανο η Ε.Ε. να δεχθεί να χρηματοδοτήσει με 95% ένα έργο, το οποίο επί της ουσίας θα αφορά ιδιωτική επιχείρηση. Σημειωτέον ότι στόχος του υπουργείου Ναυτιλίας είναι έως τις αρχές Φεβρουαρίου του 2014 να έχει ανακηρυχθεί ο νικητής του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ. Εως τότε θεωρείται απίθανο να έχει ολοκληρωθεί και ο αντίστοιχος διαγωνισμός για τον ανάδοχο που θα εκτελέσει το έργο της επέκτασης της κρουαζιέρας.
Ως εκ τούτου, στην Ακτή Μιαούλη επεξεργάζονται μια σειρά επιλογών, προκειμένου να μη δημιουργηθεί εμπλοκή με την εν λόγω επένδυση, η οποία, κατά κοινή ομολογία, δημιουργεί προστιθέμενη αξία στο λιμάνι του Πειραιά, προσφέροντας τη δυνατότητα αξιοποίησης των σημαντικών προοπτικών ανάπτυξης που έχει η εν λόγω δραστηριότητα. Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, το Κέντρο Κρουαζιέρας θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για την αγορά του ΟΛΠ. Στόχος είναι να βρεθεί η χρυσή τομή, που θα καταστήσει τη νέα επένδυση βιώσιμη, μιας και στην περίπτωση που τελικά αναλάβουν οι ιδιώτες να προχωρήσουν το έργο, η κοινοτική συμμετοχή θα περιοριστεί στο 25%, όσο είναι το ποσοστό που κατά τεκμήριο εγκρίνει η Ε.Ε. για τη χρηματοδότηση ιδιωτικών έργων. Επίσης, κρίσιμη θα είναι και η πολιτική που θα εφαρμόσει ο ιδιώτης επενδυτής αναφορικά με τα τέλη που θα συμφωνήσει με τις εταιρείες κρουαζιέρας, κάτι που επίσης θα αποτελέσει σημείο διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης.

Στόχος του υπουργείου, όπως και στην περίπτωση της ακτοπλοΐας, είναι τα τέλη ελλιμενισμού να είναι ανταγωνιστικά και όχι εκτός πραγματικότητας, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αντίστοιχα εκείνων που προέκυψαν στο Ελ. Βενιζέλος, με την κατακόρυφη αύξηση των τελών προς τις αεροπορικές εταιρείες, με την ανάληψη της λειτουργίας του από τη γερμανική Hochtief.

kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com