Τετάρτη, 10 Απριλίου 2013

Πρωτιά στη Μεσόγειο διεκδικεί ο Πειραιάς


Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Στην πρώτη θέση των λιμανιών στης Μεσογείου με την μεγαλύτερη κίνηση εμπορευμάτων, και πιθανότατα με διαφορά, αναμένεται να εκτοξευθεί εντός διετίας ο Πειραιάς ενώ αλματώδης εκτιμάται ότι θα είναι και η ανάπτυξη του εμπορικού λιμένα της Θεσσαλονίκης καθώς η παγκόσμια διαμετακομιστική αλλά και εισαγωγική εμπορική δραστηριότητα "μεταναστεύει" από τους τερματικούς σταθμούς της βόρειας Ευρώπης στην νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Αυτό υπογραμμίζουν διεθνείς εμπορικοί οργανισμοί και χρηματοοικονομικοί οίκοι και καταδεικνύεται ήδη ασφαλώς από τα στοιχεία της κίνησης στον Πειραιά. Και ενώ οι καλπάζοντες ρυθμοί ανάπτυξης συνεχίζονται, την ερχόμενη Παρασκευή εκπνέει η (3η) προθεσμία για την ανακοίνωση του σχεδίου του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των ελληνικών λιμανιών.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι δεδομένο και τα έσοδα που μπορούν να εξασφαλιστούν -χωρίς να θιγεί η εθνική κυριαρχία στις υποδομές και την ρυθμιστική αρμοδιότητα αφού η κυβέρνηση έχει νομοθετήσει σχετικά- εκτιμώνται ότι προσεγγίσουν αυτά από την πώληση των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ.

Προς έσοδα 1,5 δισ. ευρώ;

Ειδικότερα εκτιμάται ότι οι παραχωρήσεις ή και η πώληση μετοχών στον ΟΛΠ μπορεί να αγγίξει το ένα δισεκατομμύριο ποσό που φέρεται να έχει ήδη ανεπισήμως προσφέρει η Cosco. Υπενθυμίζεται δε η προσφορά το 2008 ποσού της τάξης των 400 εκατ. από την Hutchinson για τη Θεσσαλονίκη.

«Πύλες» του ευρωπαϊκού εμπορίου

Με μοχλό ανάπτυξης το εισαγωγικό εμπόριο από την Ασία και όπλο την (όψιμη) σιδηροδρομική διασύνδεση με την Ευρώπη ο Πειραιάς πρωτίστως και δευτερευόντως η Θεσσαλονίκη (που χρειάζεται ακόμα σημαντικές επενδύσεις)μπορούν να γιγαντωθούν περεταίρω και να αποτελέσουν κορυφαίες πύλες του ευρωπαϊκού εμπορίου.

Το άλμα στην κορυφή

Σε δύο χρόνια από σήμερα με τις νέες επενδύσεις της Cosco στον Σ.ΕΜΠΟ ΙΙΙ του ΟΛΠ τα διακινούμενα εμπορευματοκιβώτια υπολογίζεται σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ, της Cosco και της Εθνικής Τράπεζας να αγγίξουν τα 4,7 εκατομμύρια από3 περίπου εκατομμύρια το 2012 εκτοξεύοντας τον Πειραιά σημαντικά υψηλότερα από το λιμάνι της Βαλένθια που βρίσκεται τώρα στην πρώτη θεση της Μεσογείου με 4,2εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια ετησίως σύμφωνα με στοιχεία της Containerization International.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου, στην τρίτη η Αλτζεσίρα της Ισπανίας και στην τέταρτη το τουρκικό Αμπαρλί. Ο Πειραιάς καταλαμβάνει τώρα την 10η θέση.

Προοπτικές

Σύμφωνα με την Εθνική Τράπεζα η διακίνηση εμπορευματοκιβώτιων στον Πειραιά (ο οποίος καλύπτει σχεδόν το 90% της ελληνικής αγοράς) υπερτριπλασιάστηκε την τελευταία τριετία (προσεγγίζοντας τα 2,7 εκατ. TEUs το2012 από 0,85 εκατ. TEUs το 2010), όταν η διακίνηση στα υπόλοιπα ανταγωνιστικά Μεσογειακά λιμάνια αυξήθηκε μόνο κατά 20% κατά την ίδια περίοδο. Έτσι, τα ελληνικά λιμάνια απορρόφησαν το 5,5% της μεσογειακής διακίνησης το 2012 από 2%την περίοδο 2008-2010.

Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

Και αυτό χωρίς να έχει ακόμα ξεκινήσει η εισαγωγική δραστηριότητα, δηλαδή η διοχέτευση των ασιατικών προϊόντων που εισέρχονται στην Μεσόγειο από τον συντομότερο δρόμο του Σουέζ μέσω Πειραιά στις ευρωπαϊκές αγορές. Ρότα που εξοικονομεί περί τις 6 ημέρες χρόνο και σημαντικά ποσά σε καύσιμα που απαιτεί ο εναλλακτικός δρόμος μέσω Γιβραλτάρ προς τα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας ή του (κυριάρχου) Αμβούργου. Πρόκειται για τρία πολύ μεγαλύτερα βέβαια λιμάνια από τα οποία όμως πλέον ο Πειραιάς αποσπά σημαντικά μερίδια ευρισκόμενος έτσι απέναντί τους επιχειρηματικά.

Ανησυχητικές πληροφορίες

Και για αυτό ακριβώς πολύ καλά πληροφορημένες πηγές από τις Βρυξέλλες και όχι μόνον μεταφέρουν στην Αθήνα την ανησυχία τους για (δόκιμες ή και αδόκιμες) παρεμβάσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού γνωστής πλέον ευρέως και στην Ελλάδα ως DG Comp (Directorate General for Competition).

Συγκεκριμένα οι πληροφορίες αυτές αναφέρουν πως κλιμάκωση της διαδικασίας που έχει ήδη ξεκινήσει η επιτροπή για την σύμβαση με την Cosco μπορεί να αποδειχθεί μείζον αντικίνητρο για τους ενδιαφερομένους επενδυτές, να πιέσει χαμηλότερα το τίμημα και σε κάθε περίπτωση να καθυστερήσει την αξιοποίηση την ώρα που το διεθνές εμπόριο αναζητά λύσεις για τις εισαγωγές από την Ασία. Και κάθε καθυστέρηση σημαίνει ότι άλλοι ανταγωνιστές εάν αποδειχθούν ταχύτεροι μπορεί να επωφεληθούν.
Ο ρόλος των Βρυξελών

Σύμφωνα, πάντα με τις ίδιες πηγές η σπουδή των Βρυξελλών να διερευνήσουν πιθανά φορολογικά οφέλη που απολαμβάνει η Cosco είναι καρπός πιέσεων ανταγωνιστικών συμφερόντων «όπως άλλωστε ουσιαστικά λειτουργεί η επιτροπή ανταγωνισμού» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Στα πλαίσια αυτά διατυπώνονται ήδη στην Ελλάδα από ορισμένους κύκλους ακόμα και προβληματισμοί για το «κατά πόσο κάποιοι ξένοι σύμβουλοι που ασχολούνται για λογαριασμό του δημοσίου με την αξιοποίηση των λιμανιών προασπίζουν κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο τα εθνικά συμφέροντα».

Μεγάλες καθυστερήσεις

Γεγονός είναι πως η αξιοποίηση του ΟΛΠ όπως και του ΟΛΘ και των υπολοίπων λιμένων έχει μετατραπεί σε μια χρονίζουσα διαδικασία παρά την ύπαρξη τόσο ζωηρού επενδυτικού ενδιαφέροντος όσο και αυξημένης τεχνογνωσίας στις παραχωρήσεις από το ελληνικό δημόσιο εν γένει και τον υπουργό ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη ειδικότερα.

Η προκήρυξη των παραχωρήσεων αρχικά εξαγγέλθηκε από τη νέα κυβέρνηση δια στόματος υπουργού (προφανώς σε συνεννόηση με το Μαξίμου) για το Φθινόπωρο και αναβλήθηκε de facto για αργότερα. Στα τέλη Φεβρουαρίου το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε παράταση παρά το ότι οι σύμβουλοι του είχαν προσληφθεί ήδη από τα τέλη του2011. Ο παραιτηθείς κ. Αθανασόπουλος ζήτησε στα τέλη του Φλεβάρη νέα παράταση η οποία καταλήγει αυτή την Παρασκευή.

Διακύβευμα 5,1 δισ. ευρώ ετησίως

Το διακύβευμα για την ελληνική οικονομία είναι τεράστιο. Η Εθνική Τράπεζα υπολόγισε σε έκθεσή της πως τα άμεσα έσοδα από τα λιμάνια θα είναι σύντομα της τάξης των 0,9 δισ. ευρώ, που θα οδηγήσουν σε προστιθέμενη αξία της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ, ενώ δημιουργούνται περίπου 9.000 νέες θέσεις εργασίας.

Όμως εκτός από το άμεσο αυτό όφελος σημαντική θα είναι και η μακροπρόθεσμη επίδραση στην ανάπτυξη δικτύου επιχειρήσεων γύρω από το λιμάνι. Εκτιμάται ότι μέχρι το 2018 η προστιθέμενη αξία θα αυξηθεί κατά 1,1 δισ. ευρώ για τις άμεσα συνδεδεμένες επιχειρήσεις (ναυτιλιακές, λιμενικές υπηρεσίες και εξοπλισμός, διαχείριση φορτίων, επισκευές πλοίων κ.α.) και κατά 2,1 δισ. ευρώ για το ευρύτερο δίκτυο επιχειρήσεων (κυρίως logistics και βιομηχανικών, μεταποιητικών και assemblies).

Παράλληλα, αναμένεται έμμεση επίδραση της τάξης των 1,9 δισ. ευρώ λόγω αυξημένης παραγωγής των κλάδων εκτός του συγκεκριμένου δικτύου. H συνολική αύξηση στην προστιθέμενη αξία υπολογίζεται στα 5,1 δισ. ευρώ μέχρι το 2018 (2,5% του ΑΕΠ) και οι εν δυνάμει νέες θέσεις εργασίας περίπου στις 125.000.

Είναι λοιπόν πασιφανώς πολύ σημαντικό το διακύβευμα για τα εθνικά συμφέροντα για να συνεχίσει το δημόσιο δια του ΤΑΙΠΕΔ ή των συμβούλων του να ολιγωρεί, ανεξαρτήτως οιοδήποτε πιέσεων τυγχάνει να ασκούνται εκ των ανταγωνιστών.


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com