Πέμπτη, 14 Ιουνίου 2012

Άποψη: όχι στο monorail, ναι στο Τραμ για το Λιμάνι του Πειραιά


Το monorail θα είναι δικτυωμένο μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, αποκομμένο από τα άλλα δίκτυα

Εδώ και χρόνια προετοιμάζεται στο λιμάνι του Πειραιά η ανάπτυξη ενός νέου μέσου σταθερής τροχιάς. To monorail είναι ένα είδος ελαφρού Τραμ το οποίο κινείται πανω σε υπέργειους διαδρόμους (γέφυρες) με στόχο την άνετη κίνηση του και την αποφυγή της αστικής κυκλοφορίας.
Στο λιμάνι του Πειραιά σχεδιάζουν να «κυκλώσουν» με αυτό το μέσο από το Χατζηκυριάκειο μέχρι την Ακτή Βασιλειάδη, στη Δραπετσώνα δηλαδή όλο το λιμάνι. Το μήκος του θα είναι περίπου 6χλμ και θα διαθέτει 8 σταθμούς εξυπηρετώντας όλη την επιβατική κίνηση του λιμένα. Το σημαντικό σε αυτή την υπόθεση είναι πως το έργο είναι έτοιμο να μπει στο ΕΣΠΑ και είναι σχεδόν έτοιμο για να προχωρήσει σε δημοπράτηση.
Από την άλλη ο Δήμος Πειραιά εκφράζει την έντονη αντίθεση του για το monorail και έχει δηλώσει την άποψη του για ανάπτυξη τραμ μέσα στο λιμάνι το οποίο θα αποτελεί μέρος του συνολικότερου δικτύου μεταφορών της πόλης.
Με βάση τα οικονομικά, κοινωνικά και εμπορικά δεδομένα της εποχής, πιστεύω πως η ανάπτυξη του monorail είναι μία περιττή πολυτέλεια και η εμπορική του απόσβεση θα γίνει σε τουλάχιστον 10-15 χρόνια.
Συμφωνώ απόλυτα με τον Δήμο Πειραιά πως το λιμάνι δεν χρειάζεται ένα αποκομμένο μεταφορικό μέσο το οποίο κατά 80% θα εξυπηρετεί ανάγκες του λιμανιού άλλα ένα μέσο που θα είναι μέρος της μαζικής συγκοινωνίας της πόλης. Ας το κάνουμε πιο κατανοητό:
Ο επιβάτης που θα θελήσει από τον Χολαργό να ταξιδέψει μέσω του λιμανιού του Πειραιά θα πρέπει να χρησιμοποιήσει το Μετρό για να φτάσει στο λιμάνι και από εκεί να κάνει μετεπιβίβαση στο monorail για να φτάσει στην περιοχή που θα είναι το πλοίο της επιλογής του δεμένο.
Ο επιβάτης που θα θελήσει από τη Νίκαια να κάνει το ίδιο θα πρέπει να χρησιμοποιήσει λεωφορείο και μόλις φτάσει στον Πειραιά να κάνει μετεπιβίβαση για να φτάσει στο πλοίο της επιλογής του. Αυτό δημιουργεί μία διαφορετικότητα για το monorail το οποίο θα αποτελεί ένα μέσο που δεν θα μπορεί να επεκταθεί εκτός λιμανιού καθώς θα αποτελεί μέρος του ΟΛΠ και όχι της ΣΤΑΣΥ και του Υπουργείου Υποδομών.
Τα έσοδα του θα είναι λίγα και είναι πολύ αμφίβολο αν ο επιβάτης θα είναι διατεθειμένος να ξοδέψει και άλλα χρήματα για την μεταφορά του. Ακόμα όμως και αν ήθελε ο ΟΛΠ να επεκτείνει το μέσο αυτό η αντιαισθητικότητα του στην πυκνοκατοικημένη περιοχή του Πειραιά και των γύρω Δήμων θα το απέτρεπε.
Η σωστότερη κατά τη γνώμη μου αντιμετώπιση της κίνησης εντός του λιμένα είναι η επέκταση του Τραμ περιμετρικά του λιμένα που:
  • θα κόστιζε σαφώς λιγότερο από τα 120.000.000 ευρώ που θα ξοδευτούν για την ανάπτυξη ενός νέου μέσου
  • θα μπορούσε μελλοντικά πολύ εύκολα να επεκταθεί στις συνοικίες και τους όμορους Δήμους του Πειραιά, όπως το Χατζηκυριάκειο, η Καλλίπολη, η Δραπετσώνα και η Κοκκινιά
  • θα είχε ήδη έτοιμο άλλο δίκτυο για την μεταφορά επιβατών
  • θα το διαχειριζόταν η ΣΤΑΣΥ που έχει το γενικό συντονισμό των μέσων σταθερής τροχιάς και έχει αποδεδειγμένη τεχνογνωσία
  • θα υπήρχε έτοιμο υποστηρικτικό προσωπικό για την συντήρηση γραμμών και οχημάτων, έμπειρο προσωπικό, αμαξοστάσιο κ.α
  • ο επιβάτης θα μπορούσε να κινηθεί με ένα εισιτήριο και σε πολλές περιπτώσεις χωρίς μετεπιβίβαση
  • η ανάγκη για συρμούς θα ήταν σαφώς μικρότερη ενώ η συχνότητα των δρομολογίων θα ήταν πιο σταθερή και ανεξάρτητη από τη χρονική περίοδο (καλοκαιρινή ή χειμερινή

Φυσικά η ήδη δρομολογημένη ανάπτυξη του monorail από την Περιφέρεια και τον Δήμο δεν σημαίνει ότι θα αναπτυχθεί ένα μέσο που θα είναι άχρηστο αλλά θα χρειαστεί να ξοδευτούν πολλά περισσότερα χρήματα όχι μόνο για την κατασκευή αλλά και την γενικότερη εμπορική υποστήριξη. Και εδώ είναι που υπάρχει το μεγάλο ερώτημα. Εμπορικά είναι βιώσιμο το μέσο ή άλλη μια ζημιογόνα ημι-κρατική επιχείρηση θα φορτωθεί στις πλάτες των Ελλήνων πολιτών;
Πηγή:ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com