Τρίτη, 24 Απριλίου 2012

Χάθηκαν κειμήλια των Κατράκη και Αραβαντινού;



Έρευνα αρχίζει η δημοτική αρχή του Πειραιά για να διαπιστωθεί εάν έχουν εξαφανιστεί τμήματα από τη Συλλογή του Πάνου Αραβαντινού και το αρχείο του αξέχαστου Μάνου Κατράκη, που βρίσκονται κλειδωμένα σε αποθήκες της Δημοτικής Πινακοθήκης του Πειραιά.

Συγκεκριμένα, στην διάρκεια συνέντευξης τύπου καταγγέλθηκε στον δήμαρχο Πειραιά Βασίλη Μιχαλολιάκο ότι στο παρελθόν ένα τμήμα από την συλλογή του Πάνου Αραβαντινού και το αρχείο του Μάνου Κατράκη ταξίδεψε για μια έκθεση στις ΗΠΑ από το υπουργείο Πολιτισμού αλλά δεν επεστράφη ποτέ.

Ο δήμαρχος έδειξε αιφνιδιασμένος και δήλωσε ότι «το θέμα θα ερευνηθεί άμεσα και θα απαιτηθεί άμεση επιστροφή όλων των αντικειμένων» ενώ στο ίδιο «μήκος κύματος» κινήθηκε και ο πρόεδρος του δημοτικού Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού Νεολαίας (ΟΠΑΝ) Γιώργος Σιγάλας, υπογραμμίζοντας ότι «σήμερα κιόλας θα εξεταστεί το θέμα».

Η απίστευτη αποκάλυψη έγινε στην διάρκεια σημερινής συνέντευξης τύπου του δήμαρχου Πειραιά και του Γ. Σιγάλα, κατά την οποία ο πρόεδρος του ΟΠΑΝ ανέφερε ότι έχουν προχωρήσει συζητήσεις για να γίνει δωρεά στον δήμο «ένα μεγάλο σύνολο από το αρχείο του Δημήτρη Ροντήρη σε συνεννόηση με την κόρη του.
Στην διάρκεια των δημοσιογραφικών ερωτήσεων τέθηκε το ζήτημα των σπάνιων κειμηλίων του έλληνα ζωγράφου και σκηνογράφου Πάνου Αραβαντινού (1884- 1930) και του αξέχαστου κορυφαίου ηθοποιού Μάνου Κατράκη (1909 - 1984), τα οποία βρίσκονται σε κάποιες αποθήκες ενώ αναφέρθηκε το ζήτημα της απομάκρυνσης κάποιων χωρίς να επιστραφούν ποτέ….

Ο δήμαρχος δικαιολόγησε  το γεγονός ότι δεν εκτίθενται τα κειμήλια στην έλλειψη φύλαξης της Δημοτικής Πινακοθήκης Πειραιά, λέγοντας, μάλιστα, ότι γίνονται προσπάθειες για να γίνουν προσλήψεις ακόμα και με σύμβαση προσωπικού.

Ο κ. Μιχαλολιάκος χαρακτήρισε, μάλιστα, ως ζήτημα υψηλής προτεραιότητας το θέμα της φύλαξης της Πινακοθήκης ενώ είπε ότι τα κειμήλια του Πάνου Αραβαντικού είναι κλειδωμένα σε μια αποθήκη «εκεί που τα βρήκαμε».

Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Σιγάλας είπε ότι υπάρχει σκέψη να «ντυθούν» χώροι του Δημοτικού Θεάτρου με ορισμένα από όλα αυτά τα κειμήλια και πως «θα απευθυνθούμε στα Πανεπιστήμια να βοηθήσουν ώστε να εκτεθούν στην Πινακοθήκη».

Ποιός ήταν ο Πάνος Αραβαντινός

Ο Πάνος Αραβαντινός, ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους και σκηνογράφους, εργάστηκε αρχικά στην Ελλάδα και στη συνέχεια στη Γερμανία.
Σύμφωνα με το ομώνυμο  βιβλίο της ιστορικού Φωφώς Μαυρικίου, (εκδόσεις Μουσείο Μπενάκη)  στη Γερμανία του Μεσοπολέμου αναγνωρίστηκε ως ένας από τους σημαντικότερους σκηνογράφους της εποχής του, δημιουργώντας σκηνικά για περισσότερες από 110 παραστάσεις όπερας, οπερέτας, μπαλέτου και θεάτρου πρόζας, από το 1917 έως και το 1930.
Η Συλλογή Πάνου Αραβαντινού περιλαμβάνει μακέτες, μικρογραφίες σκηνογραφιών, σχέδια κοστουμιών, αφίσες, καθώς και προσωπογραφίες που φιλοτέχνησε ο ίδιος ο καλλιτέχνης και έγινε δωρεά από την οικογένειά του στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά το 1972 με την προοπτική να δημιουργηθεί το Θεατρικό Μουσείο Σκηνογραφίας Πάνου Αραβαντινού.

Λίγα λόγια για τον Μάνο Κατράκη

Ο Μάνος Κατράκης (1909- 1984) είναι ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ηθοποιός, με πλούσια κοινωνική δράση αλλά και συνδικαλιστική παρουσία στον χώρο των ηθοποιών.
Το Αρχείο του «Ελληνικού Λαϊκού Θεάτρου», του θιάσου του ΜάνουΚατράκη, το οποίο – όπως και άλλα θεατρικά κειμήλια του ηθοποιού, κοστούμια, προγράμματα και φωτογραφίες παραστάσεων του «ΕΛΘ», καθώς και έργων που έπαιξε στο Εθνικό Θέατρο, στο ΚΘΒΕ, και σε άλλα θέατρα – βρίσκεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, η οποία στεγάζεται στο κτίριο του Παλαιού Ταχυδρομείου, στην οδό Φίλωνος 29.


Λίγα λόγια για τον Δημήτρη Ροντήρη

Ο Δημήτρης Ροντήρης (1899-1981) γεννήθηκε στον Πειραιά και ήταν ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες θεατρικούς σκηνοθέτες. Την θεατρική του σταδιοδρομία άρχισε το έτος 1919 ως ηθοποιός. Στη συνέχεια μετέβη στην Αυστρία, όπου και σπούδασε θέατρο, ιστορία τέχνης και αρχαία ελληνική φιλολογία. Στη συνέχεια μετέβη στο Βερολίνο παρά τον μεγάλο σκηνοθέτη Μαξ Ράινχαρντ. Επανήλθε στην Ελλάδα και διορίσθηκε το 1933 σκηνοθέτης στο Βασιλικό θέατρο αλλά και στο «Θέατρο Ωδείου», όπου εμφανίστηκε πρώτα ως σκηνοθέτης, με το μουσικό δράμα του Καλομοίρη «Το δαχτυλίδι της μάνας». Αργότερα διετέλεσε σκηνοθέτης του Εθνικού Θεάτρου, του οποίου ανέλαβε και τη διεύθυνση κατά τους χρόνους 1946-1950 και 1953-1955. Το 1950 ίδρυσε την «Ελληνική Σκηνή» και το 1957 το «Πειραϊκό Θέατρο», επικεφαλής του οποίου έκανε περιοδείες σε πολλές χώρες της Ευρώπης, της Βόρειας και Νότιας Αμερικής και της Ασίας, όπου παρουσίασε θεατρικές παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας.
Σκηνοθέτησε πολλά έργα του παγκόσμιου κλασικού αλλά και νεότερου δραματολογίου, μεταξύ των οποίων 11 έργα του Σαίξπηρ καθώς και πολλές αρχαίες τραγωδίες. Η σκηνοθεσία του στην Ηλέκτρα και στον Άμλετ, τα οποία ο θίασος του Βασιλικού Θεάτρου ανέβασε το 1939 στην Αγγλία και τη Γερμανία, προκάλεσε τις πλέον ενθουσιώδεις κριτικές των ειδικών του χώρου. Ιδιαίτερα η παράσταση της τριλογίας του Αισχύλου Ορέστεια στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού το 1949, παρουσία της πολιτειακής και πολιτικής αρχής της χώρας, θεωρήθηκε ως εξαιρετικό καλλιτεχνικό επίτευγμα.

pireas2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com