Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2012

Ναυάγιο Jupiter - Ενα ναυάγιο λίγα μέτρα έξω απο το λιμάνι του Πειραιά


                          21 Οκτωβριου 1988 - Η ωρα του ναυαγιου

Το πλοίο γεμάτο με παιδιά σχολικής ηλικίας και τους δασκάλους τους από το Ηνωμένο Βασίλειο βυθίστηκε αφού προσέκρουσε με ένα φορτηγό πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων. Υπήρχαν 415 μαθητές και 60 καθηγητές από 30 διαφορετικά βρετανικά σχολεία πάνω στο κρουαζιερόπλοιο.


Το πλοίο χτυπήθηκε μόλις ένα μίλι μακριά από το λιμάνι του Πειραιά από το πλοίο Adige που άνηκε στη  Grimaldi Siosa.

Οι σωσίβιες λέμβοι ήταν αχρησιμοποιήτες. Οι περισσότεροι επιβάτες και το πλήρωμα μεταφέρθηκαν σε μικρότερα σκάφη, καθως το επίπεδο του νερού ανήλθε στα πάνω καταστρώματα, αλλά 25 παιδιά ανέβηκαν στην επιφάνεια της θάλασσας με το που βυθίστηκε το πλοιο και περισυνελλέχτηκαν αμεσως. Το ναυάγιο ειχε ως συνέπεια το  θάνατο 4 ατόμων  .Μάλιστα 2 απο τους νεκρούς ηταν απο το πλήρωμα .Ηταν δυο λαδάδες ,οι κυριοι Γολεμάτης και Ψωμάς.Σε αυτο το λινκ θα βρείτε αποσπάσματα απο ένα βιβλίο που γράφτηκε για το ατύχημα . Αναφέρονται ονόματα τόσο απο το πλήρωμα οσο και απο τους ανθρώπους που βοήθησαν στη διάσωση,μεταξυ των οποίων και ο τότε λιμενάρχης Πειραιως Ναύαρχος ε.α. Μανώλης Πελοποννήσιος Λ.Σ.

           
To Jupiter βυθίστηκε σε μόλις 40 λεπτά μετά την πρόσκρουση έξω από το  λιμάνι του Πειραιά. Παιδιά από 15 σχολεία, συμπεριλαμβανομένων  του ΤΡ Riley απο το Bloxwich, του Streetly του Brownhills μολις στην αρχή της κρουαζιέρας των οκτώ ημερών, βρέθηκαν μπροστα απο το χειρότερο εφιάλτη της ζωής τους.
Ένας επιβάτης του Jupiter  ήταν στην τραπεζαρία, όταν συνέβη το ατύχημα. Περιέγραψε τη σκηνή. "Υπήρχε ένα μεγάλο μαύρο πράγμα που είχε κολλήσει  στη μια πλευρά του πλοίου - όλοι οι τοίχοι τραβηχτεί προς τα πίσω...σαν σαρδέλα μπορεί ενα πράγμα - και το νερό εμπαινε με δύναμη.."
 
Γραφιστικη απεικονιση του ναυαγιου 

Ένας δάσκαλος του Bloxwich, μια μαθήτρια 14 ετών από το Streetly και δύο Έλληνες ναυτικοί όπως αναφέρθηκε και πρίν έχασαν τη ζωή τους. Οι τραυματίες, 64 άτομα, συμπεριλαμβανομένων των 30 μαθητών, είχαν νοσηλευτεί με ελαφρά τραύματα και το σοκ απο το ατύχημα ηταν μεγάλο

Σε μια μεταγενέστερη μελέτη, είκοσι πέντε κορίτσια που επέζησαν από το ναυάγιο του Jupiter σε σχέση με άλλες τρεις ομάδες κοριτσιών ,συνολικα 71 ,καποια από ένα άλλο σχολείο  και 46 κορίτσια στο ίδιο σχολείο, που δεν ήθελαν να πάνε για το κρουαζιέρα και 13 κορίτσια που ήταν σε μια παρ 'ολίγον ομάδα που ήθελαν να πάνε αλλά δεν μπόρεσαν να τους βρούν εισητήρια..Ολα τα παιδιά συμμετείχαν σε ενα πρόγραμμα ελέγχου του φόβου το
 Children's Manifest Anxiety Scale απο το Birleson Depression Inventory. Τα παιδιά που επέζησαν δεν είχαν  γίνει γενικά πιο φοβισμένα. Αντίθετα, αναπτύχθηκαν σημαντικά μεγαλύτεροι φόβοι ως προς τα ερεθίσματα που σχετίζονται με το τραυματικό γεγονός.

Κάποια λόγια για το πλοιο  
H περιγραφή έχει γίνει απο το μέλος του nautilia.gr  TSS QUEEN ANNA MARIA 

Η Ισραηλινή ΖΙΜ Lines ξεκίνησε την δεκαετία του 50 την ναυπήγηση επιβατηγών καραβιών με σκοπό την σύνδεση του Ισραήλ με κυρίως την Βόρειο Αμερική και την υποδοχή των Εβραϊκής καταγωγής μεταναστών στο νεοσύστατο Ισραηλινό κράτος. Τα καράβια αυτά που ναυπηγήθηκαν σε γερμανικά ναυπηγεία σαν πολεμικές αποζημιώσεις ήταν σχετικά μικρά συγκρινόμενα με τα υπερωκεάνια της εποχής και το μόνο μεγάλο επιβατηγό καράβι που ναυπηγήθηκε για λογαριασμό της ΖΙΜ ήταν το Shalom του 1964 (Hanseatic, Doric, Royal Odyssey, Regent Sun).Μαλιστα το όνομα MOLEDET το πήρε για να τιμήσει τους χαμένους στο ναυάγιο του PATRIA, μιας και MOLEDET σημαινει PATRIA στα εβραϊκά.Τελικά ειχε και αυτό την ίδια μοίρα
Το πλοιο με τα χρωματα της ZIM στο Λιμανι του Πειραια

 Στα τέλη της δεκαετίας του 50 είχε ήδη αναπτυχθεί ο θαλάσσιος τουρισμός στη Μεσόγειο και πολλά ιταλικά και γαλλικά κυρίως καράβια μετέφεραν επιβάτες και εμπορεύματα στα μεγάλα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου. Τότε ήταν που η ΖΙΜ θέλοντας να αυξήσει το μερίδιό της στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών στην ανατολική Μεσόγειο που μέχρι τότε γινόταν με τα Jerusalem και Theodor Herzl, αποφάσισε την ναυπήγηση ενός καραβιού με σκοπό την σύνδεση της Χάϊφας με την Μασαλία μέσω Λεμεσού, Νάπολης (ή Τζένοβας). 
Την ναυπήγηση ανέλαβαν τα γαλλικά ναυπηγεία Ateliers & Chantiers de Bretagne στη Nantes, καθελκύστηκε τον Φεβρουάριο του 1961 με το όνομα Moledet (πατρίδα-πάτρια εδάφη) με παράδοση στην ΖΙΜ τον ίδιο χρόνο. Η χωρητικότητα του πλοίου ήταν 7.800 τόνοι, 590 επιβάτες μίας θέσης, 125 μέτρα μήκος, 2 ντιζελομηχανές S.E.M.T-Pielstick που κινούσαν μία προπέλα με μέγιστη ταχύτητα 16 knots. 

Το πλοίο όπως κατασκευάστηκε ήταν λιτό χωρίς πολλές πολυτέλειες και οι περισσότερες καμπίνες ήταν τετράκλινες ή εξάκλινες χωρίς ατομική τουαλέτα. Λίγες μόνο καμπίνες ήταν δίκλινες με ατομική τουαλέτα και προοριζόντουσαν για χρήση των λίγων VIP που ταξίδευαν με τα πλοία της ΖΙΜ. Είχε αρκετούς κοινόχρηστους χώρους και σαλόνια για το μέγεθός του καθώς και κινηματογράφο, την απαραίτητη συναγωγή και πισίνα ψηλά στο Lido deck κοντά στην πρύμη. Επίσης, στην πλώρη διέθετε και γκαραζάκι για αυτοκίνητα. Κατά την διάρκεια της ιδιοκτησίας του από την ΖΙΜ και των δρομολογίων του στη Μεσόγειο, παρουσίασε αρκετές μηχανικές βλάβες αλλά παρέμενε, παρά την σχετικά σπαρτιάτικη εμφάνισή του, δημοφιλές στο επιβατηγό κοινό. 

Με την κάμψη των θαλασσίων μεταφορών στην Μεσόγειο λόγω του αεροπλάνου και των μοντέρνων ferries η κίνηση για το κλασσικό ποστάλι είχε πέσει πολύ μετά τα μέσα της δεκαετίας του 60 και έτσι η ΖΙΜ το 1969 αποφάσισε να το πουλήσει. Ήταν το τελευταίο ενεργό επιβατηγό καράβι της ΖΙΜ και με την πώλησή του το επιβατηγό της τμήμα έκλεισε οριστικά.
 Το 1970 το καράβι πουλήθηκε στην Ηπειρωτική των αφών Ποταμιάνου και μετασκευάστηκε ριζικά για τον νέο ρόλο του σαν κρουαζιερόπλοιο. Εξωτερικά δεν υπήρξαν πολλές αλλαγές εκτός από την προέκταση της υπερκατασκευής του Promenade deck πλώρα με την κατάργηση του πλωριού αμπαριού και την αφαίρεση του φορτο-εκφορτωτικού μηχανισμού. Την άνοιξη του 1971 το καράβι είναι έτοιμο για την σαιζόν με το όνομα Jupiter στην πλώρη και Ζευς στην πρύμη κατά την συνήθεια της Ηπειρωτικής να διατηρεί παράλληλα το ελληνικό και λατινικό όνομα των αρχαίων Θεών. 


Το Jupiter με 731 κρεβάτια σε 289 καμπίνες όλες με ατομική πλέον τουαλέτα και ντους, αποκτά πολυτελείς για τα δεδομένα της δεκαετίας 70 χώρους που την διακόσμησή τους επιμελήθηκε το γραφείο του Maurice Bailey, και ξεκινά 7ήμερες κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά και Τουρκία τα καλοκαίρια με κρουαζιέρες στην Καραϊβική τον χειμώνα. 
Χωροι του πλοιου

Το 1978, η καναδική αεροπορική εταιρία Wardair ναυλώνει αποκλειστικά το πλοίο για 7ήμερες κρουαζιέρες στα νησιά και Τουρκία με μίας εβδομάδας παραμονή σε ξενοδοχεία της Βουλιαγμένης ή της Ρόδου ή με συνδυασμό παραμονής/περιήγησης με πούλμαν της Chat tours στις κλασσικές αρχαιότητες της Ελλάδας. Η αεροπορική εταιρία η οποία κάθε Πέμπτη φέρνει ένα Jumbo 747 στο αεροδρόμιο του Ελληνικού γεμάτο από επιβάτες που μεταφέρονται στο ναυλωμένο Jupiter για την κρουαζιέρα. Κατά την διάρκεια εκείνης της ναύλωσης το πλοίο είχε βαφτεί λευκό με δύο ρίγες πρύμα-πλώρα, μπλε και κόκκινη, που συμβόλιζαν τα χρώματα της Wardair. Με την λήξη της ναύλωσης από το επόμενο έτος το πλοίο πάλι με την κλασσική χακί-καφέ φορεσιά της Ηπειρωτικής συνεχίζει τις 7ήμερες κρουαζιέρες του τα καλοκαίρια στα ελληνικά νησιά και Τουρκία, και κρουαζιέρες στην Καραϊβική τον χειμώνα. Ανάμεσα, κάνει κάποιες κρουαζιέρες charter για tour operators ή οργανισμούς και σχολεία. Σε μία τέτοια κρουαζιέρα για λογαριασμό αγγλικών σχολείων το πλοίο συνάντησε το τέλος του. Ήταν στις 21 Οκτωβρίου του 1988 όταν το πλοίο αποπλέοντας από το λιμάνι του Πειραιά με 415 μαθητές σχολείων, 60 συνοδούς καθηγητές και το πλήρωμά του εμβολίζεται στο σούρουπο μόλις ένα μίλι από την μπούκα του λιμανιού από το ιταλικό αυτοκινητάδικο της Grimaldi-Siosa, 5.500 τόνων Adige. 
                                   Ο θύτης του ατυχήματος 

Ο εμβολισμός του Jupiter ήταν μοιραίος και πολύ γρήγορα άρχισε από την δύναμη της εισροής των υδάτων να παίρνει κλίση. Οι περισσότεροι επιβάτες και πλήρωμα περισυλλέγονται άθικτοι από άλλα καράβια και λάντζες που σπεύδουν στον τόπο του ναυαγίου, ενώ περίπου 50 άτομα περισυλλέγονται από την θάλασσα . Το πληγωμένο καράβι βυθίζεται μέσα σε 40 λεπτά και ο τελικός απολογισμός είναι δύο νεκροί από τα μέλη του πληρώματος και δύο αγνοούμενοι επιβάτες, μία μικρή μαθήτρια και ένας συνοδός καθηγητής. Έτσι άδοξα και σε τραγικές συνθήκες έμελλε να χαθεί ένα αγαπημένο από τους επιβάτες του πλοίο, τόσο επί ΖΙΜ όσο και επί Ηπειρωτικής.

Μαρτυρίες απο επιβάτες του Jupiter:

Σουζαν  Γκόλντινγκ: «Γλίστρησα στο νερό και κολύμπησα προς ένα μεγάλο σκάφος περίπου 50 μέτρα μακριά.Καθώς το πλοίο πήγε κάτω είδα ένα χέρι με ενα λευκό μαντήλι να κανει πάνω κάτω στο νερό . Επρεπε  να κολυμπήσω γρήγορα  αλλιώς θα με έπαιρνε η δύνη του νερού προς τα κάτω. Το πλήρωμα του ρυμουλκού  που ηταν κοντά μου φώναξε« κολυμπα πιο γρήγορα »...''

Καρολ Τζιλ : ''Το νερό ήταν ζεστό ... Γύρισα για να δώ το πλοίο. Είχε έρθει σε κατακόρυφη θέση και βυθίστηκε σε λιγότερο από δύο λεπτά αφού είχα βουτήξει μέσα στη θάλασσα .Η δύνη της θάλασσας με τραβούσε προς στα κάτω. Πάλευα για να μείνω στην επιφάνεια."Εκεί κοντά ήταν μια ινδή κοπέλα, που κουνούσε τα χέρια της και η οποία δεν ήξερε να κολυμπάει.Και τις δυο μας πήρε η θάλασσα προς τα κάτω ... αρκετά βαθια...προσπάθησα να τη βρώ μεσα στη θάλασσα αλλα δεν μπορούσα να ανοίξω απο τα λάδια που ειχε το νερό ''

Μαρτυρία του μελούς mastrokostas  του  forum nautilia.gr απο το ναυαγιο του Jupiter :
''Θυμάμαι μου έλεγε ένας φίλος μηχανικός ο Νίκος που τον είχε περισυλλέξει μια λάντζα ,ότι ενώ το πλοίο είχε αρχίσει να βουλιάζει με την πρύμη , είχαν μείνει μια ομάδα παιδιών τα οποία ακολουθούσαν έναν ναύτη, που από το σοκ του δεν έπεφτε στην θάλασσα .Στην αρχή πήγαν μαζί του μέχρι μια σωσίβια λέμβο και μετά μαζί κατάπλωρα ,στο μοναδικό κομμάτι που ήταν επάνω από την επιφάνια. Είχαν μαζευτεί αρκετές βάρκες ,ρυμούλκα , και διάφορα αλλά σκάφοι , όπου φώναζαν στα αγγλικά στα παιδιά να πέσουν στο νερό .Αλλά μάταια, διότι αυτά ακολουθούσαν τον ναύτη .Την τελευταία στιγμή και ενώ χανόταν όλη η πρύμη , πήδησε ο ναύτης και άμεσος τον ακολούθησαν ένα-ένα σαν προβατάκια και τα παιδιά . Σε δευτερόλεπτα χάθηκε και το βαπόρι , και από τον αέρα που απελευθερωνόταν δημιουργήθηκε ένας πίδακας νερού σαν να έβραζε η θάλασσα .Επάνω εκεί πλέον κολυμπούσαν όλα τα παιδιά .Ήταν ,μου έλεγε ,σαν μια άλλη δύναμη να προσπαθούσε να σώσει αυτά τα παιδιά .Επειδή υπάρχει ένας μύθος σχετικά με την δύνη που δημιουργείτε σε ναυάγια , όλοι φοβόντουσαν ότι θα τα τραβήξει κάτω. Γι αυτό και μόλις είδαν ότι τα παιδιά και ο ναύτης δεν κινδύνευαν ξέσπασαν σε λυγμούς .Η ένταση ήταν μεγάλη ,και το σοκ τεράστιο ,διότι βούλιαξε σε πολύ λίγο χρόνο ,και είχαν μόλις αφήσει τον Πειραιά .
Το ναυάγιο αυτό ήταν η αιτία που το γυμνάσιο εγκαταλείψεως πλοίου για τους επιβάτες ,γίνεται πλέον πριν τον απόπλου .Και αυτό ήταν τότε το μεγαλύτερο πρόβλημα ότι δεν ήξεραν τα παιδία που να πανε όταν δόθηκε η εντολή της εγκατάλειψης πλοίου .Γι αυτό ακολουθούσαν τον ναύτη , που ξεχώριζε από το φανελάκι με το όνομα του βαποριού που φορούσε .''

 Το σημειο που εγινε το ατυχημα 37° 55.47 N 23° 36.3 E


πηγες 

5 σχόλια:

  1. μπράβο σου πολύ καλό. Το έζησα από πολύ κοντά. Διάβασα γρήγορα το άρθρο γιατί είναι να φύγω θα το ξαναδώ μόλις γυρίσω. Αρκεί να σου πω ότι παραλίγο να βρισκόμουνα εντός πλοίου. Από καθαρή τύχη πήγα στο άλλο πλοίο της Ηπειρωτικής το ΑΤΛΑΣ εκείνη την περίοδο. Τύχη βουνό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλε και γω εκει δουλευα για χρονια και μολις ειχα φυγει, ηθελε η τυχη να μας προστατευσει. Ωραιο σκαρι παντως και καλοταξιδο!

      Διαγραφή
  2. οσο εχω ψαξει στο Ιντερνετ τα ΜΜΕ που τοτε ηταν ελαχιστα το ειχανε κανει αβαβα το θεμα ε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. eime enas apo tous pollous pou etixe na vriskwme se afto to toso tragiko simvan,logo tou epagelmatos mou,pou exei na kanei me pirkagies kai diasoseis entos kai ektos limenos.eitan tragiko to gegonos kai o tropos tou simvantos.omws aksiologos,gia thn amesh energeia,paroxeis vohtheias apo ollous tous foreis,kai den thrinisame thimata en sxesei me to simvan.pernw loipon to tharos na kanw ena parapono gia thn selida mas.thn selida tou peiraia mas!!!exete anartisei tosa omorfa pragmata,toses katapliktikes foto,kai eistai aksioi sinxaritiriwn.omws edw kai polla xronia sto limanh mas leitourgh mia ypiresia h opoia tha prepe na anaferete gia to toso spoudaio kai aksiologo ergo ths.einai o 5os limenikos pirosvestikos statmos.pou apartizete apo aksia kai efsinidita stelexei ths pirosvestikhs oikogeneias.distixws oi anafores sta diafora simvanta (kai einai polla)einai midamines ews aniparktes.yparxoume kai tha sinexisoume na eimaste sthn prwth gramh 24 wres to 24wro.sas efxaristw gia ton xrono sas.oloi mazoi gia ton peiraia mas!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. και εγώ δουλευα εκεί πόλυ καλό! λεγόμε χαραλαμπίδης κωνσταντίνος είμαι από ΞΑΝΘΗ ημουν βοηθος μαγειρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com