Τρίτη, 14 Ιουνίου 2011

ΟΛΠ: Η «πλατεία Συντάγματος» των αποκρατικοποιήσεων





Αν η πλατεία Συντάγματος έχει γίνει σημείο αναφοράς για τους «Αγανακτισμένους» πολίτες, το λιμάνι του Πειραιά φαίνεται ότι γίνεται σημείο αναφοράς για τους πολιτικά «Αγανακτισμένους» από την απόφαση της κυβέρνησης να πουλήσει ΟΛΠ και ΟΛΘ.
Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ, Γιώργος Ανωμερίτης ξεκίνησε το δικό του «αντάρτικο» και τάχθηκε υπέρ της διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών.
Η τοποθέτηση Ανωμερίτη έρχεται σε συνέχεια ανάλογης δήλωση του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννη Διαμαντίδη, ενώ και οι συνδικαλιστές αντιδρούν ξεκαθαρίζοντας ότι πρόκειται για την «μητέρα των μαχών.»
“Στις δεδομένες οικονομικές συγκυρίες είναι ανάγκη να μεταρρυθμίσουμε το λιμενικό σύστημα της χώρας με αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και με συμβάσεις παραχώρησης δραστηριοτήτων με στόχο νέα έργα και υποδομές μέσω μιας πολιτικής προσέλκυσης νέων επενδύσεων. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσω του υπάρχοντος ευρωπαϊκού μοντέλου οργάνωσης λιμένων, όπως τόνισα στην ομιλία μου στη Γενική Συνέλευση της ESPO στην Κύπρο, πριν από ένα μήνα, σύμφωνα με το οποίο η ιδιοκτησία ανήκει στο Δημόσιο και την Αυτοδιοίκηση και η διαχείριση τομέων σε ιδιώτες, μικτά σχήματα ή το δημόσιο» τόνισε ο Γιώργος Ανωμερίτης μιλώντας στη ΓΣ του Οργανισμού και προσέθεσε:

«Σημειώνω ότι στην Ενωμένη Ευρώπη το 96% της ιδιοκτησίας των λιμένων ανήκει στο Δημόσιο και τους Δήμους και μόνο το 4% σε ιδιώτες. Τα ελληνικά λιμάνια, τα οποία λειτουργούν (α) ως Δημόσια Αρχή, (β) ως χρήστες και (γ) ως πάροχοι λιμενικών υπηρεσιών οφείλουν:
Α. Να διατηρήσουν κατά 51% το δημόσιο ιδιοκτησιακό τους χαρακτήρα και να μετατραπούν σε πλήρεις Αρχές Λιμένων (σημειώνεται ότι το δημόσιο κατέχει σήμερα το 100% σε 10 Ανώνυμες Εταιρίες και το 74% σε δύο Α.Ε. (ΟΛΠ και ΟΛΘ) που είναι εισηγμένες στο ΧΑΑ), αναλαμβάνοντας και νέες αρμοδιότητες (ναυσιπλοΐα, πλοήγηση, λιμενικά, τελωνειακά κ.α.).
Β. Να παραχωρήσουν τμήματα των εκτάσεών τους ή δραστηριοτήτων τους σε ιδιώτες επενδυτές, εφόσον αυτοί δημιουργούν νέες υποδομές, με μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης.
Γ. Να δημιουργηθεί άμεσα “Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων”, η οποία θα επιλύει όλα τα θέματα διαφορών και συνθηκών εργασίας, δεδομένου ότι στην Ελλάδα ήδη λειτουργούν 73 μικρά ιδιωτικά λιμάνια και έχουν ήδη γίνει ευρείες παραχωρήσεις σε ιδιώτες (COSCO)» κατέληξε:
«Το “θατσερικό” μοντέλο πλήρους ιδιωτικοποίησης λιμένων εγκαταλείφθηκε και από τους πιο φανατικούς οπαδούς του.
Το κρατικό μοντέλο της πελατειακής δημοκρατίας έχει ήδη ξεπερασθεί και απαιτεί μεταρρυθμίσεις.
Αν σήμερα μπορούμε να δούμε λίγο ψύχραιμα την προοπτική της λιμενικής βιομηχανίας, πέρα από τα βραχυχρόνια εισπρακτικά αδιέξοδά μας, η λύση είναι μία: Η διατήρηση του δημόσιου ιδιοκτησιακού χαρακτήρα των εθνικής σημασίας λιμένων, με στόχο την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της ελληνικής οικονομίας και των επιχειρήσεων της χώρας και η παραχώρηση σε ιδιώτες επενδυτές νέων λιμενικών έργων και υπηρεσιών μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Στο θεσμικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άλλο μοντέλο δεν χωρεί, όπως πρόσφατα συζητήσαμε και συμφωνήσαμε όλοι στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Λιμένων Ευρώπης (ESPO). Και όλα αυτά υπό δύο όρους: του πλήρους σεβασμού και προστασίας τους θαλάσσιου και αστικού Περιβάλλοντος και των κοινωνικών δικαιωμάτων των εργαζομένων στις λιμενικές υπηρεσίες και τις επιχειρήσεις, έστω και μέσα στα περιοριστικά πλαίσια της δημοσιονομικής κρίσης.”



Επιστολή στον πρωθυπουργό



Στο μεταξύ, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ)έστειλε ανοιχτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό, τους αρχηγούς των κομμάτων και τους βουλευτές. Υπογραμμίζει ότι εάν υλοποιηθεί η εξαγγελία της κυβέρνησης να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, «θα αποτελέσει σκάνδαλο με πολιτικές και ποινικές διαστάσεις και προειδοποιεί με κλιμάκωση των κινητοποιήσεών της με οποιοδήποτε τίμημα».
Η ΟΜΥΛΕ επισημαίνει ότι βάση νόμου το Δημόσιο πρέπει να κατέχει πάντα το 51% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ υπάρχει και ειδική μέριμνα για τη μονιμότητα όλων των εργαζομένων.

«Σε περίπτωση πώλησης του 75% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ που σήμερα κατέχει το δημόσιο θα απεμπολήσει τη Δημόσια Αρχή σε ξένο επενδυτή» επισημαίνει και προσθέτει:

«Τυχόν πώληση μετοχών που κατέχει το ελληνικό δημόσιο στον ΟΛΠ θα επιφέρει έσοδα περίπου 270 εκατ. ευρώ, όταν η ετήσια κερδοφορία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς κυμαίνεται περίπου στα 30 εκατ. ευρώ ενώ οι επενδύσεις την περίοδο 2002-2010 είναι της τάξεως των 390 εκατ. ευρώ, με ίδια κεφάλαια του Οργανισμού».

Για τον ΟΛΘ η ΟΜΥΛΕ αναφέρει ότι «τυχόν πώληση μετοχών του Δημοσίου θα επιφέρει έσοδα 103,5 εκατ. ευρώ, όταν το αποθεματικό του ΟΛΘ αυτή τη στιγμή ανέρχεται σε 75 εκατ. ευρώ, ενώ η κερδοφορία βαίνει αυξανόμενη και κυμαίνεται διαχρονικά μέχρι 20 εκατ. ευρώ ετησίως».




ΟΛΠ-Cosco: Φιλική Διευθέτηση

Τη χρυσή τομή βρήκαν και επισήμως ΟΛΠ και ΣΕΠ-Cosco. Ειδκότερα, ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες και προσυπογράφτηκε το Πρακτικό Διαδικασίας Φιλικής Διευθέτησης επί θεμάτων της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του ΟΛΠ Α.Ε. και της ΣΕΠ Α.Ε.
Το κείμενο του Πρακτικού συνυπογράφτηκε για τον ΟΛΠ Α.Ε. από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο Γιώργο Ανωμερίτη και για τη ΣΕΠ Α.Ε. από τον captain Fu Chengqiu.
Το Πρακτικό θα υποβληθεί στο εποπτεύον Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας μαζί με το σχέδιο αναδιατυπώσεων της Σύμβασης Παραχώρησης, ώστε το τελικό κείμενο να τεθεί υπόψη του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων, δεδομένου ότι η Σύμβαση Παραχώρησης αποτελεί Νόμο (Ν. 3755/2009).
Και οι δύο πλευρές εξέφρασαν την ικανοποίησή τους, γιατί «χωρίς προσφυγές σε Διαιτησίες και Δικαστήρια, επέλυσαν θέματα με αμοιβαία κατανόηση και προς το συμφέρον των δύο πλευρών, θέματα τα οποία προέκυψαν από τη συγκυρία, ασάφειες και διαφορετικές απόψεις επί της εφαρμογής ορισμένων συμβατικών ρυθμίσεων».
Από την αμοιβαία αποδοχή επίλυσης των τεθέντων θεμάτων, δεν αλλάζουν τα συνολικά οικονομικά μεγέθη της Σύμβασης Παραχώρησης και τα ετήσια ανταλλάγματα της ΣΕΠ Α.Ε. προς τον ΟΛΠ Α.Ε. Η εκτέλεση των έργων της Προβλήτας ΙΙΙ θα ξεκινήσει κανονικά την 01.10.2011 με νέο χρονοδιάγραμμα σταδιακής λειτουργίας των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ Ρυθμίσθηκαν επίσης τα θέματα που προέκυψαν από τη νομική διάσταση της έννοιας “ανωτέρα βία” και επελύθησαν τα θέματα συνεργασίας μεταξύ ΟΛΠ, ΣΕΠ και MSC.
Όπως τόνισε ο Γιώργος Ανωμερίτης “σε μια μακρόχρονη σύμβαση συνεργασίας, 35ετούς μάλιστα διάρκειας, όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία επί Συμβάσεων Παραχωρήσεων, πολλές φορές τίθενται θέματα προσαρμογών και ερμηνειών. Χαιρόμαστε, γιατί στην πρώτη περίοδο και επί διαφορετικών προσεγγίσεων, επιλέξαμε τη διαδικασία της φιλικής διευθέτησης, η οποία ολοκληρώθηκε με επιτυχία. ”
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΠ Α.Ε. επικύρωσε το Πρακτικό Φιλικής Διευθέτησης.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ελάτε στο νέο μας site www.pireaspiraeus.com